دوشنبه ۱۳۹۳/۰۷/۱۴

منتظري،مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

12 واحد تجاري و 4 مرکز درماني متخلف به مراجع قضايي معرفي شدند

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين از معرفي 12 واحد تجاري در سطح شهر به دليل عدم رعايت ماده 16 قانون مديريت پسماند و 4 مرکز درماني به دليل تخليه پسماند عفوني در معابر و مخازن زباله عادي به مراجع قضايي خبر داد.

 

 

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: برخي از واحدهاي تجاري و درماني در سطح شهر قوانين مديريت پسماند را رعايت نمي کنند لذا طبق قانون با آنها برخورد مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ مجتبي منتظري افزود: طبق ماده 16 قانون مديريت پسماند، نگهداري، مخلوط كردن، جمع آوري، حمل و نقل، خريد و فروش، دفع، صدور و تخليه پسماندها در محيط بر طبق مقررات اين قانون و آيين نامه اجرايي آن تخلف خواهد بود و اشخاص متخلف به حكم مراجع قضايي به جزاي نقدي در بار اول براي پسماندهاي عادي از پانصد هزار ريال تا يكصد ميليون ريال و براي ساير پسماندها از دو ميليون  ريال تا يكصد ميليون ريال و در صورت تكرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلي در اين ماده محكوم مي شوند.
منتظري بيان کرد: از سوي ديگر تمامي مراکز پزشکي و درماني نيز طبق قانون بايد پسماند عفوني توليد شده را بي خطر سازي کرده و تحويل سازمان دهند در غير اين صورت و در صورت مشاهده مخلوط شدن آن با زباله هاي عادي متخلفين به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
وي به برخورد جدي با صنوفي که پسماند حاصل از کسب خود را در معابر و محيط تخليه مي کنند و مراکز درماني که به تخليه پسماند عفوني در معابر و يا مخازن زباله در سطح شهر مبادرت مي ورزند تاکيد کرد و ادامه داد: ملزم کردن اين صنوف و مراکز در ماني به رعايت قوانين مديريت پسماند باعث کاهش آلودگي محيط ، کاهش حجم زباله در طول روز و افزايش سطح زيبايي سيماي شهري مي شود.
منتظري با بيان اين مطلب گفت: به منظور ساماندهي واحدهاي تجاري و جلوگيري از تخلفات بهداشتي در سطح شهر و همچنين رعايت قوانين مديريت پسماند توسط مراکز درماني و مطب ها و نحوه صحيح بي خطر سازي پسماند عفوني و تحويل زباله هاي عادي به شهرداري، واحد پيشگيري از تخلفات بهداشتي شهري با جديت موارد تخلف را پيگيري و به مراکز قضايي براي برخورد قانوني معرفي مي‌کند.
وي افزود: اکيپ هاي گشتي اين واحد به بازديد دائمي و روزانه در سطح شهر مي پردازند و به واحد ها و مراکز پزشکي و در ماني که در طول روز اقدام به تخليه پسماند در معابر و محيط مي کنند اخطار داده و در صورت تکرار، اخطار کتبي صادر و ابلاغ خواهد شد.
وي گفت: در صورت عدم توجه و تکرار مجدد، فرد يا مرکز متخلف براي رسيدگي بيشتر پرونده به مراجع قضايي معرفي مي شود.
منتظري بيان کرد: در همين راستا و به منظور اجراي ماده 16 قانون مديريت پسماند در سطح شهر ، از ابتداي سال تاکنون به بيش610 واحد تجاري به جهت عدم رعايت قوانين تذکر و 109 واحد تجاري بدليل تکرار تخلف اخطاريه کتبي دريافت کرده‌اند و تعداد 12 پرونده نيز به علت عدم توجه به اخطار هاي ابلاغ شده و عدم رعايت قوانين مربوطه به مراجع قضايي معرفي شدند.
وي گفت: در همين راستا 4 مرکز درماني نيز بدليل مخلوط کردن پسماند عفوني با زباله هاي عادي در مخازن و تخليه اين پسماند در معابر سطح شهر با مساعدت و مشارکت دانشگاه علوم پزشکي و سازمان نظام پزشکي به مراجع قضايي معرفي شدند.
وي تصريح کرد: بيشترين تخلف و اخطار هاي صادره در صنف ميوه و تره بار و درمانگاه ها و مراکز درماني شبانه روزي بوده که اميدواريم همشهريان،پزشکان و کسبه شهر به خصوص افرادي که در اين صنف فعاليت دارند همکاري و مساعدت بيشتري در پيروي از قوانين و حفظ محيط زيست داشته باشند.
منتظري در ادامه سخانش خاطر نشان کرد: تمامي بيمارستانهاي شهر به دستگاه اتوکلاو مجهز شده اند ولي برخي از مراکز درماني و مطب ها هنوز هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نداده اند و اقدام به تخليه پسماند عفوني در مخازن مي کنند که اين موضوع در حال پيگيري است و به زودي تمامي اين واحد ها به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
اين مسئول افزود: براي ساماندهي و دفع بهداشتي پسماند هاي صنعتي نيز جلسات متعدد و مشترکي با استانداري، شهرداري، محيط زيست، دانشگاه علوم پزشکي و سازمان نظام پزشکي و صنايع برگزار شد و در آخر مصوب شد 10 هکتار از اراضي منابع طبيعي در مجاورت مجتمع محمد آباد در اختيار شهرداري قرار گيرد و به بخش خصوصي واگذار تا در زمينه بازيافت و دفع بهداشتي پسماند هاي صنعتي در استان فعاليت کنند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: حفاظت از محيط زيست و افزايش زيبايي سيماي شهر وظيفه همه شهروندان است و اين مهم جزء همدلي و مشارکت تمامي همشهريان ميسر نخواهد بود پس بياييد همه باهم براي پيشبرد اهداف شهرمان تلاش کنيم وشهري زيبا و پاکيزه داشته باشيم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط