دوشنبه ۱۳۹۳/۰۶/۱۷

روز بدون خودرو در کنار نشاط همايش دوچرخه سواري

به مناسبت روز قزوين و روز بدون خودرو همايش دوچرخه سواري باحضور مديران مجموعه مديريت شهري قزوين و علاقمندان به ورزش دوچرخه سواري در 14شهريور ماه سال جاري برگزار شد.

 

روز جهاني بدون خودرو براي اولين بار در سال 1997 برگزار شد و 22 سپتامبر هر سال مردم جهان روز بدون آلودگي صوتي، آلودگي هوا و استرس را جشن ميگيرند. هر ساله در اين تاريخ در جاي جاي جهان مراسم مختلفي برگزار ميشود تا جايگزين هاي خودرو معرفي گردند. دليل انتخاب اين تاريخ هفته پويايي (تحرک) در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بوده است ولي اکنون هدف اصلي جلب مشارکت مردم سراسر جهان است.
اسماعيل عرشيان،مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با اشاره به مصادف شدن روز قزوين و روز جهاني بدون خودرو گفت: 14 شهريور ماه روز بدون خودرو نام گذاري و در راستاي آيين بزرگداشت روز قزوين، مسابقه بزرگ دوچرخه سواري آقايان از محل ميدان آزادي تا بوستان شقايق با مشارکت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري ، اورژانس و چند نهاد ديگر
 برگزار شد.
وي گفت: يکي از ورزشهايي که علاقمندان زيادي دارد ورزش دوچرخه سواري است و علاوه بر اين که يک رشته ورزشي به شمار مي رود ميتواند در ترددهاي درون شهري و براي پيمودن فواصل مکاني کم مورد استفاده قرار گيرد که اين امر ضمن اين که در سلامتي جسمي اثرگذار است، نقش مهمي در کاهش آلودگي هواي شهر ايفا مي کند.
وي سهم دوچرخه سواري را در ايران 1.5 درصد عنوان و افزود: متاسفانه سهم دوچرخه سواري در کشور ما بسيار پايين است و اين سازمان با نام گذاري 14 شهريور ماه هر سال به نام روز بدون خودرو سعي در ترويج فرهنگ دوچرخه سواري داشته و از مردم علاقه مند و مستعد دعوت ميکند با استفاده از دوچرخه علاوه بر کمک به سلامتي جسمي خود در پاک سازي هوا و کاهش تصادفات نيز اين سازمان را ياري کنند.
وي ادامه داد: در سال هاي اخير اين سازمان اقدامات ارزشمندي در راستاي تشويق شهروندان به استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري انجام داده که نتايج مطلوبي داشته است که ميتوان به احداث مسيرهاي دوچرخه در نقاط مختلف شهر قزوين و برگزاري همايش دوچرخه سواري باهمکاري حوزه حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين اشاره کرد که اميدواريم در ترغيب شهروندان به استفاده از دوچرخه موثر بوده و شاهد افزايش استفاده از دوچرخه در ترددهاي درون شهري باشيم.
وي با اشاره به سابقه برگزاري همايش دوچرخه سواري در قزوين در سالهاي اخير تصريح کرد: همايش دوچرخه سواري در سال 91نيز برگزار شده بود که با استقبال خوبي از سوي مديران مجموعه مديريت شهري و شهروندان قزويني روبرو شد.
وي افزود: باتوجه به تجربه موفقي که در اين زمينه حاصل شده مقرر شدکه همايش دوچرخه سواري مخصوص بانوان نيز با حضور علاقمند به ورزش دوچرخه سواري برگزار شود.
عرشيان در ادامه آموزش قوانين ترافيکي به کودکان را از ديگر اقدامات مهم و قابل توجه اين سازمان دانست و افزود: طبق آمار، روزانه به طور متوسط 750 نفر کودک از غرفه ترافيک نمايشگاه بازي و اسباب بازي واقع در سراي سعد السلطنه بازديد داشته و از جوايز فرهنگي اين غرفه بهرهمند شده اند.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط