سه‌شنبه ۱۳۹۰/۰۶/۰۱

رحماني، رئيس اداره‌ اجراييات شهرداري قزوين:

مشکل اصلي جمع آوري کودکان خياباني، وجود باندهاي بهره بردار از آنان است

رئيس اداره‌ي اجراييات شهرداري قزوين از وجود باند به کارگيري کودکان خياباني در سطح شهر قزوين خبر داد.

 

ولايت قزوين-مرتضي رحماني، رئيس اداره‌ي اجراييات شهرداري قزوين با بيان اينکه کودکان کار با به دست گرفتن گل و آدامس خود را در انظار عمومي دستفروش جلوه مي‌دهند، گفت: در صورتي آنان که در ازاي چيزي که عرضه مي‌کنند، پولي بيشتر از ارزش واقعي آن دريافت مي‌کنند و بعضا مردم را مجبور به خريد از خود مي‌‌کنند که اين عمل آنها غيرقانوني و داراي مجازات است.
وي افزود: به استنادماده‌ 712 قانون مجازات اسلامي؛ هرکس تکدي يا کلاشي را پيشه‌ خود قرار دهد و از اين راه امرار معاش کند و يا ولگردي نمايد به حبس از يک تا سه ماه محکوم خواهد شد.
رئيس اداره‌ي اجراييات شهرداري افزايش کودکان خياباني را در شهر قزوين درست ندانست و افزود: تعداد کودکان خياباني افزايش پيدا نمي‌کند، بلکه اين افراد پس از جمع‌آوري دوباره به سطح شهرها  برمي‌گردند.
مرتضي رحماني وظيفه‌ اوليه جمع‌آوري کودکان خياباني را بر عهده‌ي شهرداري است و اظهارکرد: پس از جمع‌آوري، بسته به نوع کودکان،  شهرداري آنان را براي ساماندهي و تعيين وضعيت تحويل بهزيستي و نيروي انتظامي مي‌دهد.
وي گفت: مشکل اصلي فعلي در شطح شهر حضور کودکان خارجي است، که بهزيستي به دليل محدوديت قانون نمي‌تواند آنها را پذيرش کند و نيروي انتظامي نيز از تحويل گرفتن آنها معذور است.
اين مسئول ادامه داد: در حالت کلي ما مشکل خاصي با کودکان خياباني ايراني نداريم ، درباره‌ي آنها مراجعي مثل بهزيستي و کميته‌ي امداد به خوبي کار مي‌کنند >ولي کودکان خارجي مشکل‌ساز شده‌اند که شهرداري در حال رايزني با نيروي انتظامي است و به دنبال يک راهکار مناسب براي آنها هستيم و در حال حاضر مقدمات کار را انجام داده، اتباع خارجي را شناسايي کرده و با نگهداري مدارک آنها و گرفتن تعهد منتظر اقدام مناسب هستيم.
مرتضي رحماني درباره‌ي جمع‌آوري و ساماندهي کودکان خياباني نيز گفت: اقدام براي حل مساله‌ي کودکان خياباني بر عهده‌ي چند سازمان است که شهرداري در نوک پيکان اين امر قرار گرفته است در هشتاد و دومين جلسه‌ي شوراي عالي اداري کشور که به منظور اصلاح ساختار و ايجاد هماهنگي در فعاليت دستگاه‌هاي اجرايي برگزار گرديد تصويب شد که دستگاه‌هاي عمومي و دولتي در اين مساله با هم همکاري داشته باشند.
وي اضافه کرد:  در اين جلسه به همکاري شهرداري، فرمانداري، دادگستري، بهزيستي، کميته‌ي امداد و وزارت کار و امور اجتماعي تاکيد شده است، مطمئنا نظام همکاري و تعاملي، در حل اين مساله بهتر جواب خواهد داد.
رحماني درباره‌ي طرح‌هاي جمع‌آوري کودکان خياباني خاطرنشان ساخت: کارکنان اداره اجرائيات شهرداري به طور مرتب در حال گشت‌زني در سطح شهر هستند و هر وقت احساس کنيم که تعداد کودکان خياباني رو به افزايش هستند طرح جمع‌آوري آنها را شروع مي‌کنيم .
وي اضافه کرد: تيمي که براي جمع‌آوري کودکان خياباني فعاليت مي‌کند، شامل نيروهاي شهرداري و همچنين ماموران نيروي انتظامي است که در شهرداري خدمت مي‌کنند.
رئيس اداره‌ي اجراييات شهرداري قزوين از وجود باند به کارگيري کودکان خياباني خبر داد و گفت: اين بچه‌ها زير نظر باند خاصي کار و فعاليت مي‌کنند که افراد گرداننده‌ اين باند را شناسايي کرده‌ايم و با هماهنگي مسوولان قضايي حکم جلب سيار دو نفر از آنها را گرفته‌ايم و منتظر فرصت مناسبي براي دستگيري آنها هستيم.
رحماني درباره‌ي اعتبار اختصاص يافته براي اين کار گفت :براي انجام هر کاري به ابزار و تجهيزات خاص آن کار نياز است، شهرداري نيز براي بهتر انجام دادن کار خود به امکاناتي احتياج دارد که در صورت داشتن اين امکانات عملکرد پايان پيام

 

تصاویر مرتبط