دوشنبه ۱۳۹۰/۰۱/۱۵

بهرامي،مجري برگزاري نمايشگاه و جشنواره ملي اسباب بازي:

جشنواره محل تبادل افکار وانديشه هاي کودکان ديروز و امروز است

يکي از ويژگي هاي بارز و شاخص، موضوع بکر و جديد آن است. جشنواره هاي مختلفي براي کودک برگزار مي شود اما اين جشنواره ويژگي منحصر به فردي دارد چون هرکسي که وارد نمايشگاه مي شود کودک است.

 

مقدمه: هادي بهرامي، رئيس هيات مديره موسسه سروش ناجيان زمين، مشاور ومجري نمايشگاه وجشنواره ملي بازي و اسباب بازي است. وي که در زمينه محيط زيست وکودک مشغول فعاليت مي باشد تاکنون برنامه هاي مختلفي از جمله برگزاري جشنواره و ساخت فيلم زيست محيطي را به مرحله اجرا در آورده و در حال حاضر نمايندگي بنياد بين المللي آموزش هاي محيط زيستي را در ايران برعهده دارد.با وي در خصوص چگونگي برگزاري جشنواره گفتگويي انجام داده ايم.
کار اجرايي را از چه زماني شروع کرديد؟
تقريبا سه ماه پيش که پيشنهاد برگزاري اين نمايشگاه ارائه شد ، تنها يک ايده و جمله با عنوان «نمايشگاه بازي واسباب بازي کودکان ديروز و امروز» مطرح بود که که پس از آن، طرح،اهداف و برنامه اجرايي نمايشگاه آماده شد.ابتدا قرار بود که اين برنامه تنها يک نمايشگاه باشد ولي به دليل جذابيت هاي موضوع، پيشنهاد اضافه شدن جشنواره هم ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت و پس از آن برنامه هاي مختلفي با مشارکت مجموعه مديران و کارشناسان شهرداري و سازمان هاي تابعه آن طي 350 نفر ساعت جلسه کارشناسي آماده شد و توانستيم در فرصت بسيار کم مقدمات وشرايط لازم براي برگزاري اين نمايشگاه و جشنواره را فراهم آوريم .
به نظر شما مهمترين ويژگي اين نمايشگاه وجشنواره چيست؟
يکي از ويژگي هاي بارز و شاخص، موضوع بکر و جديد آن است. جشنواره هاي مختلفي براي کودک برگزار مي شود اما اين جشنواره ويژگي منحصر به فردي دارد چون هرکسي که وارد نمايشگاه مي شود کودک است؛ يعني يا کودکان ديروز هستند يا کودکان امروز. در واقع اين جشنواره محل تبادل افکار وانديشه هاي کودکان ديروز و امروز است. به عبارت ديگر در اين نمايشگاه يک پل ارتباطي بين اين دونسل ايجاد شده و بازي ها، اسباب بازي ها و تفريحات کودکان ديروز براي بچه هاي امروز معرفي مي شود و کودکان امروزي با دغدغه ها و سرگرمي هاي گذشته والدين خود آشنا مي شوند.
اين جشنواره تا چه حد مي تواند در معرفي مجموعه سعدالسلطنه به عنوان يک اثر تاريخي شاخص موثر واقع مي گردد؟
براي پاسخ به اين سئوال مثالي مي زنم. در سال 83 موزه تنوع زيست محيطي به تازگي احداث شده بود ولي با وجود تبليغات فراوان، بازديدکنندگان بسيار کمي داشت. ما در آن زمان طرح برگزاري يک جشنواره را در اين موزه ارائه کرديم که با استقبال بي نظيري روبرو شد به حدي که مدت زمان جشنواره از سه روز به هشت روز افزايش يافت و 170 هزار نفر ازاين جشنواره ديدن کردند .در نتيجه اين موزه در ميان مردم شناخته شد.
درمورد سعدالسلطنه هم اين چنين است. متاسفانه خيلي ها هنوز در قزوين هم اين مجموعه را نمي شناسند و اين جشنواره کمترين تاثيرش حضور مردم دراين مجموعه و آشنايي آنها با اين اثر تاريخي ارزشمند است و مي تواند در تقويت غرور ملي وبومي ما موثر باشد تا به عنوان يک ايراني به اين مجموعه تاريخي و ريشه هاي اصيل خود افتخارکنيم که البته اين قضيه حتما براي قزويني ها پررنگ تر خواهد بود.
ميزان استقبال از اين جشنواره چگونه بوده است؟
هر چند از زماني که بحث برگزاري اين جشنواره مطرح شد عده اي با توجه به برگزاري آن در ايام نوروز نگاه بدبينانه اي در خصوص تعداد بازديد کنندگان داشتند، اما ميزان استقبال از اين جشنواره به حدي بود که خود من پيش بيني آن را نمي کردم. فقط در زمان افتتاحيه و در بازه زماني کوتاهي که آقاي مهندس نصرتي، شهردار قزوين از نمايشگاه بازديد مي کردند سه هزار نفر در نمايشگاه حضور يافتند که اين امر نشان دهنده استقبال گسترده مردم از اين جشنواره بود. در شش روز ابتدايي نمايشگاه 50 هزار بازديد کننده داشته است و بر اساس آمارها، تعداد بازديدکنندگان سير صعودي دارد وخوشبختانه اين نمايشگاه با اقبال مردمي مواجه بوده است.
و صحبت پاياني ؟
من در پايان از همکاري مجموعه شهرداري قزوين که براي برگزاري اين جشنواره زحمات بسياري کشيده اند تشکر مي کنم. ضمن آنکه ما برگزاري اين جشنواره را به دفتر يونيسف و سازمان ملل در ايران منعکس خواهيم کرد و اميدوارم درآينده بتوانيم اين همکاري ها را ادامه دهيم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط