یکشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۳۱

نصرتي، شهردار قزوين خبر داد؛

انعکاس خبر اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي در سايت خبريUN-HABITAT

خبر برگزاري نخستين اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي به ميزباني شهر قزوين در سايت خبريUN-HABITAT انعکاس خوبي داشت.

 

شهردار قزوين گفت: خبر برگزاري نخستين اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي به ميزباني شهر قزوين در سايت‌هاي خبري خارج از کشور از جمله سايت خبري UN-HABITAT انعکاس خوبي داشت.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي افزود: اطلاع رساني برگزاري اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي به ميزباني شهر قزوين تنها محدود به فضاي رسانه‌هاي داخلي کشور ‌نبود بلکه رسانه‌هاي خارجي از جمله سايت خبري UN-HABITAT نيز برگزاري اين اجلاس را دنبال مي‌کردند.
بر اساس اين گزارش؛ مشروح خبر برگزاري نخستين اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي به ميزباني شهر قزوين در سايت خبريUN-HABITAT به شرح ذيل است؛
 
قزوين ، ايران براي اولين بار ميزبان اولين اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي بود
 
شهرداران، تشکيلات سياسي شهري، دانشمندان اسلامي، جامعه مدني و کارشناساني از بيش از 30 کشور به اين اجتماع بين المللي فرا خوانده شدند تا با هماهنگ کردن رويکردهاي جهاني و اسلامي به تشديد تلاش ها براي مقابله با چالش هاي شهري در جهان اسلام بپردازند.
در اولين مجمع جهاني شهرهاي اسلامي، يک کنفرانس دو روزه در شهر تاريخي و اسلامي قزوين درجمهوري اسلامي ايران در اوايل اين ماه برگزار شد و بيش از 400 نماينده در آن حضور داشتند. آن توسط مرکز منطقه اي خاورميانه از بهترين روش ها و مديريت محلي Progrmme ( پژوهشگاه مواد و انرژي - BLP )، يک شريک منطقه اي، UN-HABITAT به ميزباني شهرداري قزوين و با حمايت انجمن شهرداران آسيايي، دبيرخانه شهرداران کلان شهرها، دانشگاه ها و بخش خصوصي برگزار گرديد.
دکتر علي اکبر ولايتي، مشاور ارشد مقام معظم رهبري ايران بر چالش هاي جدي که شهرهاي اسلامي با آن مواجه هستند تاکيد کرد، از جمله بيکاري در ميان جوانان ، تفوق اسکان غيررسمي ، خدمات اصلي و شهري نامناسب و درگيري بر سر زمين و از  UN-HABITAT خواست تا به حمايت از شهرهاي اسلامي بپردازد.
دکتر جان CLOS مدير اجرايي UN Habitat ، در پيام خود به مجمع ابراز داشت که شهرهاي اسلامي هويت خاص و تجارب ارزشمند خود را دارند که ديدگاه هاي جديد و قابل توجهي براي بهبود کيفيت محيط شهري، رفاه و حکومت براي همه مي باشند. او در جهت دستيابي به اهداف توسعه جهاني خواستار يک اساسنامه در اسکان بشر در کشورهاي مسلمان شد.
آقاي مسعود نصرتي شهردار قزوين، بر نمايندگان تاکيد کرد تا به دنبال روابط اساسي و سازنده در ميان محيط شهري و روابط اجتماعي باشند.
 آقاي داگلاس ريگان، سرپرست واحد جوانان و معيشت در سخنراني اش گفت:UN-HABITAT سابقه طولاني در همکاري با کشورهاي مسلمان دارد و مخصوصا اينکه از فرصت همکاري با افراد جوان در راه توسعه و راه حل هاي معيشت پايدار شهري استقبال کرده است.
 آقاي ريگان همچنين از شرکت کنندگان در کنفرانس دعوت کرد تا در مجمع جهاني شهراسلامي در آينده ديدگاه هاي خود را در زمينه توسعه پايدار شهري بيان کرده و به اشتراک بگذارند.
اين مجمع بر نقش قابل توجه اصول اسلامي و بهترين عملکردها در توسعه يا احياي پايدار، سازگار با محيط زيست ، عادلانه ، هماهنگ ، موفق و فرهنگي منسجم در شهرهاي جهان اسلام تاکيد کرد.
در اين اعلاميه يک طرح کاري به تصويب رسيد که شامل تهيه منشور حقوق اسلامي در شهر ، اطلس شهرهاي اسلامي، اعطاي جايزه به برتري در شهرهاي اسلامي، گزارش از شهرهاي اسلامي، همکاري بين شهرهاي مسلمان و يک طرح عملي براي توانمندسازي جوانان مي‌باشد.
بخشي از آن به عنوان يک رقابت اعلام شد و از مردم خواسته شد تا بازنمايي هاي چند رسانه اي خود را ازآنچه که يک شهر اسلامي بايد باشد ارسال کنند.
اين اعلاميه بر نقش UN-HABITAT در ارتقاي شهرنشيني پايدار در جهان اسلام تاکيد کرد و به خصوص از بهترين عملکرد شبکه ابزار جهاني براي اتخاذ مکانيسم اسلامي به عنوان يک مسير ميانبر تقدير کرد.
دبيرخانه دائمي در قزوين،ايران داير شده است. دومين مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در سال 2014 در بغداد ، عراق برگزار خواهد شد.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط