شنبه ۱۳۹۱/۱۲/۱۲

سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين تاكيد كرد؛

رعايت موارد ايمني در مراسم چهارشنبه آخر سال

سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين در آستانه فرا رسيدن مراسم چهارشنبه پايان سال بر رعايت موارد ايمني تاكيد كرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين؛ « چهارشنبه سوري » از جمله سنت هايي است که اگر با توجه به اصول ايمني و رعايت آنها انجام شود مي تواند موجب نشاط ، همبستگي و همدلي آحاد جامعه شود.
بر اساس اين گزارش؛ اين سازمان با توجه به اين مهم و به منظور تامين ايمني هر چه بيشتر شهروندان به ويژه خانواده ها رعايت نکات زير را توصيه مي کند:
والدين و مسوولان واحدهاي آموزشي با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازي با آتش و ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.
 والدين عزيز براي حفظ سلامتي فرزندان خودمراقبت و نظارت بيشتري بر رفتار آنان اعمال نمايند. معمولا کودکان خود زشتي آتش بازي را به دليل خطرات آن درک مي کنند و به همين دليل اغلب کبريت ، ترقه و مواد آتش زا را پس از تهيه در نقاط غير قابل ديد مثل انباريها ، زيرزمين ، بالکن ، پشت بام و يا در داخل کمد ، کيف و وسايل شخصي خود مخفي مي کنند که همين امر از عوامل بروز حريق و حادثه مي باشد لذا توصيه مي شود حتي الامکان درب اين محل ها را قفل کرده و اين مکان ها و وسايل شخصي فرزندان خود را بطور نامحسوس مورد بازرسي قرار دهيد.
کودکان در صورت عدم دسترسي به کبريت و مواد آتش زا در منزل ، جهت تهيه مواد محترقه به فروشگاههاي رنگ ، مواد شيميايي و داروخانه ها مراجعه مي کنند لذا به فروشندگان اين قبيل مواد توصيه مي شود که اکيداً از فروش مواد آتش زا به کودکان و نوجوانان خودداري کنند.
 هيچ گاه براي سرگرمي آتش روشن نکنيد.
فرزندانتان را از نگهداري مواد محترقه ، تهيه و ساخت وسايل آتش بازي دستي حتي در مقادير بسيار کم در جيب لباس و کيف منع کنيد.
به شهروندان عزيز توصيه مي شود خاموش کننده هاي دستي را در منزل ، محل کار و در خودرو به صورت آماده و در دسترس داشته باشند تا در صورت نياز بتوانند از آنها استفاده کنند.
 کبريت و مواد آتش زا از جمله نفت وامثال آن را از دسترس کودکان دور و مراقبت کنيد که با آتش زدن بوته يا هيزم در محيط خانه و گذرگاه هاي عمومي براي جان خود و ديگران و نيز محيط زيست ايجاد خطر نکنند.
 ترقه و ديگر مواد محترقه نوعاً به صورت ترکيبي مورد استفاده قرار مي گيرد ، اين مواد در اثر جابجايي ، حمل و نقل ، ضربه و حرارت عمل مي کنند و منفجر مي شوند و نگهداري اين مواد در مکان ها و ظروف غير استاندارد   نا ايمن است و در اثر شرايط مساعد بدون دخالت انسان مي تواند خود به خود حتي هنگام جابه جايي با دست و يا در داخل ساک و کيف در اثر حرارت و يا ضربه منفجر شود.
  مواد محترقه را هيچگاه در ظروف شيشه اي يا فلزي نگهداري نکنيد چون در صورت انفجار ذرات آن موجب آسيب جاني مي شود.
 از انداختن مواد منفجره ، قوطي هاي در بسته ، مخزن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شديد مي شود خودداري کنيد.
 از قراردادن ظروف مايعات و مواد قابل اشتعال مثل ظرف نفت و بنزين و گازوئيل و يا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جدا خودداري و از ريختن مايعات قابل اشتعال روي شعله آتش پرهيز کنيد.
هنگام آتش زدن بوته و هيزم بايد توجه داشته باشيد زمين محل مسطح و هموار باشد ، بهتر است اين عمل را روي زمين خاکي يا سطح بتوني انجام دهيد.
 حتي الامکان براي روشن کردن آتش از محل هايي که شهرداري تعيين کرده است استفاده کنيد.
 از روشن کردن آتش در گذرگاه هاي باريک و نزديک پست برق يا ايستگاههاي کاهش فشار گاز پارکينگ هاي عمومي پرهيز کنيد.
 از آتش زدن بوته و هيزم نزديک خودروها و مواد قابل اشتعال خودداري کنيد.
برخي براي برافروختن آتش ، شاخه هاي درخت ها را مي شکنند و از آنها استفاده مي کنند و يا در کنار درختان و يا داخل بوستان ها آتش روشن مي کنند ، توصيه مي شود از انجام اين اعمال خودداري شود و از اين طريق فضاي سبز و محيط زيست را در معرض نابودي قرار ندهيد.
 از آتش زدن لاستيک ، کارتن خالي و امثال آن چه در محوطه مجتمع مسکوني و چه در گذرگاه ها ، کوچه ها و خيابان ها همچنين از آتش زدن مواد يا وسايل غير متعارف از جمله کپسول گاز و استفاده از مواد آتش زا از جمله بنزين و الکل جداً خودداري کنيد.
 پريدن از روي آتش با چادر و لباس هاي گشاد فوق العاده خطرناک است از اين کار خودداري کنيد.
در صورت امکان آتش را با استفاده از وسايل خاموش کننده ، آب ، گوني و پارچه نمدار خاموش کنيد.
نزديک محل ايجاد آتش ، آب و خاموش کننده ها دستي را آماده کنيد و پس از خاموش شدن بوته ها و ساير مواد سوخته شده ، خاکستر باقيمانده را با آب کاملاً خيس و پس از خاموش شدن کامل آتش محل را ترک کنيد.
 از متوقف نمودن خودروها در کوچه و معابر تنگ خودداري کنيد چرا که آتش بازي در نزديکي وسايل نقليه که حامل بنزين و مواد سوختني هستند در صورت کمترين نشتي از آنها و حتي در شرايط عادي اين وسايل را مبدل به بمبي مي سازد که چاشني انفجار آن کشيده شده باشد.
  موادمنفجره مجاور لوازم گرما زا و يا در هواي گرم و در دست يا جيب افراد ايجاد و اشتعال مي نمايد ، همچنين بعضي مواد شيميايي مثل اکليل ، سرنج و کاربيد هنگام ترکيب با هم يا با آب ايجاد حرارت ، انفجار و اشتعال مي نمايند لذا بايستي اين مواد از دسترس کودکان دور نگه داشته شوند.   
قابل توجه است که بدانيم انفجار فقط 250 گرم مواد ساخت ترقه مي تواند يک آپارتمان را بشدت تخريب و ويران نمايد ضمن اينکه شيشه هاي ساختمانهاي مجاور تا شعاع 250 متري در اثر اين انفجار شکسته خواهد شد.
 ايجاد آتش هاي بزرگ منجر به خارج شدن حريق از کنترل افراد شده و خسارات جبران ناپذير ببار مي آورد . از آتش بازي و روشن کردن آتش در مجاور اتومبيلها ، پارکينگ ها و همچنين درختان خودداري نماييد.
در صورت بروز هر گونه آتش سوزي و حادثه ديگري در صورت گسترده بودن حريق افراد مسن و کودکان را از محل حادثه به محل امن انتقال دهيد و ضمن حفظ خونسردي با شماره تلفن 125 سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين تماس بگيريد و با ذکر نشاني دقيق و نوع حادثه به ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني ، هنگام حضور آتش نشانان در محل حادثه نهايت همکاري را با آنان معمول كنيد.
پايان پيام
 
  
 
 
 

تصاویر مرتبط