پنجشنبه ۱۳۹۱/۱۲/۱۰

بهشتي، رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي كشور:

توسعه نرم افزاري ركن اصلي رونق صنعت گردشگري است

براي توسعه گردشگري نخست بايد ويژگي‌ها و پتانسيل‌هاي شهر معرفي و سپس امكانات سخت‌افزاري از جمله جاده و هتل احداث گردد.

 

رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي كشور گفت: در صورتي گردشگري در قزوين توسعه پيدا خواهد كرد كه ابتدا مسوولان قزويني شهرشان را به درستي بشناسند و سپس اين شهر را به ديگران معرفي كنند.
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ سيدمحمد بهشتي در نهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و چهارمين همايش توسعه شهري كه در برج ميلاد تهران برگزار شد، افزود: با توسعه نرم‌افزاري در هر شهري مي‌توان گردشگري را رونق داد و براي تحقق اين امر نخست بايد ويژگي‌ها و پتانسيل‌هاي شهرها را به ديگران معرفي ‌كرد و سپس امكانات سخت‌افزاري از جمله جاده و هتل را مهيا شود.
وي بيان كرد: كشور ايران و به خصوص قزوين پتانسيل‌هاي خوبي در زمينه توسعه گردشگري دارد كه بايد با شناخت مشكلات گردشگري در كشور و قزوين  رونق داد.
بهشتي با اشاره به اينكه قزوين زمينه‌هاي توسعه گردشگري بسياري دارد، بيان كرد: مسوولان و شهروندان قزويني بايد خودشان نخست پيرامون منابع طبيعي گردشگري اين شهر اطلاع داشته باشند تا بتوانند با اطلاع‌رساني و شناساندن اين منابع به ديگران گردشگري را توسعه دهند.
رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي كشور با بيان اينكه مقدمات توسعه گردشگري سخت‌افزاري نيست، تصريح كرد: متاسفانه برخي افراد فكر مي‌كنندكه براي تحقق اين امر بايد هزينه‌هاي بسياري در ساخت هتل‌ها كنند تا بتوانند گردشگري را توسعه دهند درصورتيكه اين افكار درست نيست و توسعه نرم افزاري ركن اصلي رونق صنعت گردشگري است.
بهشتي افزود: در سه دهه اخير پيرامون موضوع گردشگري در كشور در حال بررسي است كه متاسفانه تاكنون نتوانسته‌ايم به اهداف مورد نظر نزديك شويم.
وي با بيان اينكه در جذب گردشگر با كشورهاي موفق فاصله زيادي داريم، بيان كرد:كشورهاي اروپايي و همسايه از جمله تركيه در گردشگري بسيار موفق هستند ولي در ايران با توجه به اينكه قانون و مقررات بسياري تصويب مي‌شود و در برنامه‌هاي چشم‌انداز 3، 4 و 5 ساله به موضوع گردشگري توجه جدي مي‌كنند هنوز در گردشگري موفق نبوديم.
اين مسوول با بيان اينكه كشورهاي اروپايي ميزان درآمد ارضي و اشتغال‌زايي ناشي از توسعه گردشگري را مطرح مي‌كنند ولي آنها در امنيت منطقه چيزي به ديگران نمي‌گويند، بيان كرد: اين بيانگر اين است كه توسعه گردشگري مولفه‌هاي ديگري دارد كه اين كشورها آن را مطرح نمي‌كنند.
وي با بيان اينكه مهم‌ترين مولفه توسعه گردشگري در اروپا شناختن كشورشان است، بيان كرد: مردم و مسوولان ايران و به خصوص قزوين مي‌توانند با شناختن ويژگي‌ها و مزاياي شهرشان، گردشگري را توسعه دهند.
بهشتي با اشاره به 6هكتار باغستان شهر قزوين گفت: متاسفانه به دليل بي‌دقتي اكنون 3 هزار 500 هكتار از اين باغستان در اين شهر از بين رفته است كه اين موضوع بسيار دردناك است.
وي بيان كرد: باغ‌هاي سنتي در هر شهري سپهر حفاظتي هستند و شهر را در برابر حوادث از جمل سيل محافظت مي‌كند و با شناخت مردم به اهميت اين باغ‌ها مطمئنا 3 هزار 500 هكتار از آن‌ها از بين نرفته بود.
بهشتي با بيان اينكه در اروپا مردم نخست خودشان را شناختند تا بتوانند گردشگري را توسعه دهند، گفت: اين كشورها با شناختن خودشان و معرفي مزاياي شهرشان توانستند در توسعه گردشگري موفق باشند و تاكنون هيچ مولفه‌اي نتوانسته در تحقق اين امر به اين اندازه تاثيرگذار باشد.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط