دوشنبه ۱۳۹۸/۰۱/۰۵

چگینی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین:

شهرداری قزوین در زمینه شناسایی فرهنگ و رسوم کشور، یکی از شهرهای پیشرو است

چگینی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت:شهرداری قزوین در زمینه شناسایی فرهنگ و رسوم کشور، یکی از شهرهای پیشرو است و همواره به مناسبت های مختلف جشنواره های متنوعی برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین؛ احد چگینی عضو شورای شهر در بازدید از دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی و در برنامه زنده تلویزیونی بهار جانان که از شبکه استانی پخش شد،افزود:هدف از برگزاری چنین برنامه هایی این است که برای معرفی فرهنگ و سنن شهرهای کشور کانونی وجود داشته باشد که در حال حاضر قزوین این نقش را ایفا می کند.

وی اظهار کرد:کشور ایران وقت هویت می یابد که تمام فرهنگ ها و اقوام مختلف اعم از کرد،لر،آذری و ...در آن بگنجد و زیر یک چتر واحد به نام ایران اسلامی قرار گیرند.

چگینی خاطرنشان کرد:برنامه‌های فرهنگی فاخر توام با نشاط و شادابی در دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی در حال برگزاری است که مطمئنا بازدیدکنندگان از تماشای آنها لذت می برند.

‍ وی افزود: نام قزوین همواره با علوم برجسته‌ای مانند تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، ادبیات، شعر، فقه و جامع علوم همراه بوده است. سرزمین قزوین خاستگاه بسیاری از برجستگان تاریخ گذشته و معاصر ما بوده است. قزوینِ امروز نیازمند یک پیوند بین گذشته درخشان و حال حاضر خود است‌ و تلاش همه ما باید برای شناسایی بیشتر قزوین در همین مسیر باشد. چرا که قزوین گذشته با قزوین امروز تناسبی دارد که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، می‌توان به روند رو به رشد قزوین سرعت بیشتری ببخشد و شهر ما را که بیش از نیم قرن پایتخت کشور بوده، به دوران طلائی خود برگرداند تا اصفهانی را که قزوین را الگوی توسعه خود قرار داده؛ پشت سر بگذارد.

چگینی اضافه کرد: قزوین زیرساخت‌های لازم را برای دستیابی به این مهم دارد که از جمله آن می‌توان به بیشترین آثار تاریخی ثبت شده کشور در قزوین اشاره کرد که ظرفیتی بسیار عظیم است و ما باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت، در حوزه‌های مختلف گردشگری برنامه‌ریزی کنیم تا قزوین را آنطور که شایسته است به دنیا بشناسانیم.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: ظرفیت‌های قزوین حتی برای همسایگان این استان نیز آنطور که باید شناسانده نشده. پیرامون استان قزوین بیش از ۲۰ میلیون نفر ساکن هستند که جذب همین افراد برای گردشگری، رونق اقتصادی و تضارب فرهنگی مناسبی به دنبال خواهد داشت.

چگینی همچنین از لزوم آشنایی نسل جوان با فرهنگ گذشته خود گفت و تاکید کرد:یکی از مباحثی که جوانِ ایرانیِ عصر حاضر باید بیشتر به آن بپردازد؛ اُخت و انس بیشتر با فرهنگ، آداب و رسوم و گذشته خود است. متاسفانه نسل جوان ما از گذشته فاخر خود فاصله گرفته‌اند.

وی افزود: ایران بزرگ، سرزمینی است که از خرده فرهنگ‌های اقوام شکل گرفته و قومیت‌های مختلف هستند که ایران بزرگ را تشکیل داده‌اند. ایرانِ بدون اقوام آذری، کُرد، لر، بلوچ و ... ایرانی خالی از هویت است. همه اقوام زیر سایه یک نام زندگی می‌کنیم و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند پیوندی خوب بین اقوام ایجاد کند.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین به وجود تنوع قومیتی ایران و ظرفیت‌های حاصل از آن اشاره کرد و گفت:اقوام مختلف ایران دارای برجستگی‌های بسیار زیادی هستند که این موضوع برخاسته از گذشته متمدن ما ایرانی‌ها است. اگر بتوانیم این برجستگی‌های فرهنگی را به اشتراک بگذاریم؛ قطعا می‌توانیم از ظرفیت‌های تمام اقوام استفاده کرده و شور و نشاطی را که خلا جامعه ما است؛ ایجاد کنیم. مدیریت شهری قزوین نیز در همین راستا برای برگزاری جشنواره‌هایی از این دست اقدام می‌کند.

چگینی به تشریح برنامه‌های شورای شهر و شهرداری در سال ۹۸ پرداخت و گفت:برای سال جدید اجرای پروژهای خوبی را در دستور کار داریم که در کنار برنامه‌های فرهنگی قرار خواهند گرفت. شهرداری قزوین با بودجه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در مناطق منفصل و متصل شهری اقدامات خوب و برجسته‌ای انجام خواهد داد.

شایان ذکر  است،برنامه های دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی از شبکه سراسری شما و استانی قزوین با مشارکت صدا و سیمای مرکز قزوین به طور زنده پخش می شود.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط