دوشنبه ۱۳۹۱/۱۱/۲۳

خزائلي، مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين:

ساماندهي گذر آقا كبير در شهر قزوين ضروري است

طرح ساماندهي گذر آقاكبير در دستور كار سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين قرار گرفت.

 

مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي گفت: بافت محله درب كوشك به عنوان يكي از قديمي ترين محلات شهر قزوين مراحل تجزيه نهايي را مي گذراند و براي متوقف كردن اين روند، بايد عوامل تجزيه به درستي شناخته و بخش هاي اصلي بافت نيز كه در معرض تجزيه قرار دارند حفاظت گردند.  
عليرضا خزائلي افزود: يكي از شاخه هاي فرعي محور فرهنگي-تاريخي در محله درب كوشك، گذر آقا كبير است كه اين محور فرعي از طريق گذر شرياني عبيدزاكان و مجموعه سعدالسلطنه به محور اصلي خيابان صفوي مي پيوندد.
وي اظهار كرد: مغازه هايي كه هم اكنون در ابتداي گذر بازارچه آقا كبير واقع هستند در گذشته به عنوان بازارچه آكبير شناخته مي شدند كه ابتداي اين گذر به وسيله خرپاي چوبي با روكش حلبي پوشانده شده بود تا اين كه در سال هاي 40 تا 45 بر اثر آتش سوزي تا حد زيادي تخريب و برچيده شده و گذر آقا كبير، نام خود را از بازارچه مربوط به اين گذر گرفته است.
اين مقام مسوول با بيان اين مطب كه بازارچه آقا كبير در محل تلاقي دو گذر عبيدزاكان و آقا كبير واقع شده است، افزود: گذر آقا كبير حدفاصل بازارچه آقاكبير تا ميدان خلفا، از 2 بخش خدماتي و مسكوني تشكيل شده است كه كاربري هاي مسكوني و خدمات مرتبط با آنها از طريق شبكه كوچه ها به گذر مرتبط هستند.
وي بيان كرد:با توجه به اين كه حفظ و حمايت از عملكرد سنتي سكونت در بافت هاي با ارزش و محورهاي فرهنگي-تاريخي و اصلاح و تقويت ساختار اجتماعي محلات مسكوني ضامن تداوم حيات بافت تاريخي است، جلب مشاركت شهروندان در امر حفاظت، مرمت، نگهداري و مديريت بافت ها و جلوگيري از ايجاد عملكردهاي مخل و نامتجانس امري ضروري است.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط