دوشنبه ۱۳۸۹/۰۹/۲۲

شهرداري قزوين به استقبال محرم رفت

همزمان با فرارسيدن ايام محرم و برگزاري مراسم سوگواري شهادت امام حسين (ع) ، شهرداري قزوين و سازمان هاي وابسته آماده استقبال از اين ايام و خدمات رساني مضاعف به شهروندان شدند.

 

به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين، سازمان مديريت پسماند شهرداري با تهيه و تحويل نايلون و كيسه هاي مخصوص جمع آوري پسماند به هيئت ها، پاكسازي و تنظيف ويژه سطح شهر در پايان مراسم در شبانه روز، استقرار نيروهاي سازمان در مسيرها و در ميان جمعيت براي تنظيف در حين مراسم، تنظيف و شستشوي ويژه مسيرهاي حركت دسته هاي عزاداري و پاكسازي ويژه قبل از آغاز مراسم، چيدمان و تعبيه مخازن ويژه و مازاد در مسيرهاي پر تردد هيئت ها و اطراف حسينيه ها و تكايا، ارائه بروشور توصيه هاي بهداشتي در خصوص استفاده از ظروف يك بار مصرف در توزيع نذورات، تهيه تفاهم نامه در خصوص رعايت اصول بهداشتي و عدم تخليه پسماند در محيط توسط هيئت ها سعي در برنامه ريزي هرچه بيشتر، فرهنگ سازي و آماده سازي شهر براي جلوگيري از بروز آلودگي ناشي از مصرف ظروف يك بار مصرف كرده است.
بنا بر اين گزارش، سازمان زيباسازي شهرداري نيز ضمن همكاري با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تا سقف 60 ميليون ريال براي برپايي مراسم ظهر عاشورا از ميدان قدس تا هلال احمر، با صدور مجوز داربست به متراژ 3 هزار و 600 متر براي برپايي تكايا، ايستگاه هاي صلواتي و طاق نصرت، اهدا پرچم به ادارات، هيئت ها، سياه پوش كردن ساختمان هاي شهرداري، تحويل 6 تابلوي بزرگ تبليغاتي به سپاه براي مراسم ويژه محرم و تعداد 20 تابلو تبليغاتي تك پايه و تعدادي تابلو ديواري و اختصاص 12 بيلبورد در سطح شهر به ساير مراسم ميادين اين ماه و نصب پرچم هاي مشكيدر سطح شهر به استقبال اين ماه رفته است.
بر اساس اين گزارش، سازمان فرهنگي - ورزشي شهرداري قزوين نيز براي نخستين بار به تشكيل و استقرار ستاد ساماندهي محرم، با حضور نمايندگان سازمان ها و نهادهاي مسئول در خصوص برپايي مراسم عزاداري در شهر شامل ؛نيروي انتظامي ،سازمان تبليغات، اداره اوقاف ، اداره بازرگاني ، سازمان فرهنگي- ورزشي ، سازمان زيباسازي وسازمان مديريت پسماندهاي شهرداري قزوين در محل سازمان فرهنگي ورزشي اقدام كرده است.
هيئت هاي مذهبي و تشکل هاي مذهبي که خواستار اجراي مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) در طول ماه هاي محرم وصفر مي باشند به اين ستاد مراجعه نموده و در مدت زمان کوتاهي مراحل اداري و صدور مجوزهاي لازم براي اين هيئت هاي صورت مي گيرد.
اين ستاد دو روز پيش از آغاز ماه محرم فعاليت خود را آغاز نموده و تا روز 8 ماه محرم در ساعات 9 تا12 و 16 تا 19در محل فرهنگسراي شهيد رجايي واقع در بلوار جمهوري اسلامي ، روبروي گلزار شهدا پاسخگوي هيات ها وتشکل هاي مذهبي مي باشد.
بر پايه اين گزارش ؛ در سال هاي گذشته هيئت هاي مذهبي شهر براي اخذ مجوزهاي لازم بايد مراجعات متعددي را به محل نهادها وسازمان هاي مسئول انجام مي دادند که به همين جهت ، پيرو جلسات برگزار شده توسط نهادهاي مربوط در امر برگزاري مراسم هاي مذهبي ، مقرر شد، ستاد ساماندهي عزاداري هاي محرم با هدف صرفه جويي در زمان و خدمت رساني هرچه بهتر به خادمان امام حسين (ع) فعاليت كند.
هم چنين به منظورگراميداشت ايام سوگواري سيد وسالار شهيدان حضرت ابا عبداله (ع) ، کليه ابزارهاي تبليغاتي شهرداري قزوين به موضوع عزاداري هاي ماه محرم اختصاص يافت.
با فرا رسيدن ماه محرم و به منظور ايجاد سيماي شهري متناسب با اين ماه و اطلاع رساني در خصوص مراسم عزاداري، طرح هاي مربوط به سوگواري شهادت امام حسين (ع) بر تمامي ابزارهاي تبليغاتي اين سازمان شامل تيربردها ، بيلبردها وفيکسچرها نقش بست.
در اين راستا سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري ، تبليغات مربوط به مراسم عزاداري مساجد ، هيات ها وکانون هاي مذهبي را به صورت رايگان در سطح شهر نصب كرد تا ازاين طريق اطلاع رساني مطلوبي در خصوص مراسم عزاداري اين ماه صورت گيرد.
بر اساس اين گزارش؛ سازمان فرهنگي ورزشي 560 تيربرد و80 فيکسچر را همراه با 10 بيلبرد سطح شهر به تبليغات مربوط به ماه محرم اختصاص داده است.
برگزاري طرح همياران محرم نيز ديگر اقدام سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين است. اين طرح براي دومين سال متوالي، به منظور نظم بخشي به شهر در ايام عزاداري هاي ماه محرم توسط سازمان فرهنگي ورزشي به اجرا در مي آيد.
در قالب اين طرح که با همکاري نيروي انتظامي و سازمان تبليغات اسلامي به اجرا در مي آيد از مشارکت هيئت ها و دسته هاي عزاداري براي ساماندهي، انتظام بخشي و نظافت شهر در ايام عزاداري ها استفاده مي شود.
بر پايه اين گزارش همايش آموزشي اين طرح در ابتداي ماه محرم در سالن اجتماعات سازمان تبليغات اسلامي با حضور ائمه جماعات، نمايندگان هيات امناي مساجد، مسئولان هيات ها و همياران محرم سال گذشته برگزار و در آن مباحث آموزشي لازم در خصوص ساماندهي وانتظام بخشي شهر توسط کارشناسان شهرداري و نيروي انتظامي ارائه مي شود.
هنگام حرکت دسته هاي عزاداري و هيئت هاي مذهبي در ايام عزاداري ها ، همياران محرم که از خود دسته ها و هيئت هاي عزاداري انتخاب شده اند با پوشيدن کاورهاي مشخص، وظيفه انتظام بخشي ، سامان دهي و رعايت مسائل ترافيکي در حين حرکت دسته هاي عزاداري را انجام خواهند داد.
با توجه به نتايج مثبت اجراي نخستين دوره اين طرح در سال گذشته در سال جاري علاوه بر هيئت هاي مذهبي از مشارکت نيروهاي جمعيت هلال احمر استفاده خواهد شد و اين نيروها مسئوليت ساماندهي رفت وآمدها و نظم بخشي در پياده روها را در هنگام حرکت دسته هاي عزاداري به سمت بقاع متبرکه برعهده خواهند داشت.
بنابراين گزارش ؛ هم چنين با توجه به نابساماني هايي ايجاد شده در شهر به هنگام برپايي مراسم عزاداري در ساليان گذشته، در سال قبل با همکاري گروه عکاسان 10، معضلات و نابساماني هاي شهر از دريچه دوربين هاي عکاسي به تصوير کشيده شد که نمايشگاهي از عکس هاي اين گروه ، همزمان با برگزاري همايش آموزشي همياران محرم در سالن اجتماعات سازمان تبليغات اسلامي به نمايش در خواهد آمد.
هم چنين مناطق شهرداري قزوين به خصوص منطقه يك شهرداري قزون تمامي مسيرهاي منتهي به محل تجمع عزاداران حسيني و محوطه امام زاده ها و اماكن مذهبي را لكه گيري آسفالت كرده است.
حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين نيز با نصب علائم راهنمايي و رانندگي موقت در محدوده برخي تكايا و هيئت هاي مذهبي، در امر ساماندهي ترافيك شهري در اين ايام گام برداشته است.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط