سه‌شنبه ۱۳۹۶/۰۲/۱۲

نصرتي، رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي:

موزه تاريخ تمدن جهان اسلام در قالب برنامه توسعه پايدار احداث مي‌شود

مسعود نصرتي، رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و شهردار قزوين گفت: موزه تاريخ تمدن جهان اسلام در قالب برنامه توسعه پايدار احداث مي‌شود.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ دکتر نصرتي در دومين نشست هيأت امنا و شوراي عالي اجرايي موزه تاريخ تمدن جهان اسلام افزود: اين موزه از اصلي‌ترين برنامه‌هاي اهداف توسعه پايدار شهري است که با حمايت و نگاه ويژه سازمان ملل متحد احداث مي‌شود.

وي با بيان اينکه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي از سال 1392 با حضور کشورهاي اسلامي و نمايندگان سازمان ملل شکل گرفته است، عنوان کرد: در اين مجمع 350 شهر از کشورهاي اسلامي عضويت دارند و اين مجمع با 12 وزارتخانه و سازمان در کشور براي انجام برنامه‌ها و اقدامات اساسي تفاهم نامه امضا کرده است.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي با اشاره به اينکه موزه تاريخ تمدن جهان اسلام به عنوان نمادي براي ارتباط بين شهرها و کشورها از نگاه ديپلماسي شهري است، گفت: برنامه ابتکار عمل شکوفايي شهري که از سال 2013 آغاز و در سال 2015 شهر قزوين به عنوان پايلوت اجراي اين برنامه انتخاب شده و دولت از اين موضوع بسيار حمايت کرده است.

نصرتي تصريح کرد: مطالعات در خصوص اين برنامه حدود يک سال و نيم انجام شده است و در مرداد سال 1395 در ژنو اين سند به تصويب رسيد.

وي افزود: با فاصله 2 ماه از اين تصويب، اصلي‌ترين برنامه سازمان ملل در حوزه اسکان بشر، برنامه توسعه پايدار شهري نيز به قزوين سپرده شد و مفتخريم که ايران پيشاهنگ اجراي برنامه توسعه پايدار در جهان هستيم.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي با اشاره به اينکه احداث موزه تاريخ تمدن جهان اسلام نيز به عنوان يکي از برنامه‌هاي دستيابي به اهداف توسعه پايدار شهري در ژنو به تصويب رسيد، گفت: اين موزه با همکاري شهرداري، استانداري و وزارت راه و شهرسازي و در 1.5 هکتار از بافت تاريخي شهر و با اختصاص 130 ميليارد تومان بودجه به صورت مشارکتي احداث مي‌شود.

نصرتي با بيان اينکه اين نشست به منظور هم انديشي ميان کشورهاي اسلامي و به ثمر رسيدن اهداف احداث موزه تاريخ تمدن جهان اسلام برگزار شده است، عنوان کرد: اين موزه مي‌تواند موجب اتحاد کشورهاي اسلامي شود.

وي با مقايسه موزه‌هاي ديگر موجود در جهان اسلام تصريح کرد: اين موزه‌ها زنده و پويا نيستند و شر موزه تاريخ تمدن جهان اسلام از نظر محتوايي با موزه‌هاي ديگر متفاوت است و با نگاهي که سازمان ملل به اين موزه دارد، مي‌تواند رهبري ديگر موزه‌هاي جهان اسلام را نيز بر عهده گيرد.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه فرهنگ، اقتصاد و گردشگري در ديپلماسي و عمران شهري برنامه پنجم و ششم توسعه دنبال مي‌شود، گفت: اين سه هدف در اهداف توسعه پايدار شهري نيز در حال پيگيري است.

اين مقام مسئول تصريح کرد: اين نشست ظرفيت انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهاي اسلامي فراهم کرده است.

نصرتي با تقدير از دکتر ظريف و وزارت امور خارجه افزود:  دکتر ظريف با نگاه والا و ارزشمندي که به ديپلماسي شهري و اهداف توسعه پايدار دارند برگزاري اين نشست را حمايت کردند.

وي از حجت الاسلام ابوترابي نيز به واسطه حمايت‌ها و تلاش‌ها براي احداث اين موزه تقدير کرد و گفت: با کمک ايشان مي‌توان برنامه پنجم و ششم توسعه را با رويکرد ديپلماسي شهري ‌و توسعه پايدار پيش برد.

رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي از حضور سفرا در اين نشست نيز تشکر کرد و افزود: اين نشست به منظور برقراري ارتباط ميان کشورهاي اسلامي براي احداث موزه تاريخ تمدن جهان اسلام برگزار شد و از نقطه نظرات سفرا بهره خواهيم برد.

نصرتي در ادامه با تقدير از پوروزيري، رايزن جهاني آژانس اسکان بشر سازمان ملل متحد گفت: ارتباط يک ايراني و سازمان ملل زمينه اجراي اين برنامه‌ها در کشور را فراهم کرده است که جاي تقدير و تشکر دارد.

پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط