سه‌شنبه ۱۳۹۶/۰۲/۱۲

دکتر ظريف، وزير امور خارجه کشور:

موزه تاريخ تمدن جهان اسلام مي‌تواند مقر گفتگوي تمدن‌ها باشد

دکتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشور گفت: موزه تاريخ تمدن جهان اسلام مي‌تواند مقر گفتگوي تمدن‌ها باشد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ دکتر ظريف در دومين نشست هيأت امنا و شوراي عالي اجرايي موزه تاريخ تمدن جهان اسلام افزود: اين موزه بايد پلي براي گفتگوي ملت‌ها، اتصال گذشته درخشان به آينده درخشان تر و همکاري و کمک ملت‌ها به يکديگر باشد.

وي با بيان اينکه اين موزه با الهام گيري از گذشته غني و ارزشمند و نگاه به آينده مي‌تواند در توسعه شهري مؤثر باشد، اظهار کرد: اين موزه در دستيابي به اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه نيز مؤثر خواهد بود.

وزير امور خارجه کشور افزود: موزه تاريخ تمدن جهان اسلام همچنين مي‌تواند به ايجاد تعامل در کشورهاي اسلامي و تبادل فرهنگ ميان اين ملل تأثير بسزايي داشته باشد.

دکتر ظريف با اشاره به اينکه ايران ميراث دار فرهنگي غني است که نقش بسيار مهمي در تاريخ فرهنگ بشري دارد، گفت: نشستي با حضور 10 کشور با تمدن جهاني در يونان برگزار شد که سه کشور ايران، عراق و مصر متعلق به جهان اسلام در اين نشست حضور داشتند.

وي افزود: اين سه تمدن که از تمدن اسلامي بهره گرفته‌اند و از آن بهره‌امند هستند، در شکوفايي تمدن بشري نقش بسزايي داشته‌اند.

وزير امور خارجه با بيان اينکه در دنيايي زندگي مي‌کنيم که با قرائت‌هاي يکسونگرانه به سمت نابردباري تمدن فرهنگي پيش مي‌رود، عنوان کرد: در جهان کنوني افراط در تمامي زمينه‌ها به وجود آمده است در صورتي که ايران و اسلام از ابتدا نداي مخالفت با افراط و خشونت را در جهان سر داده است.

دکتر ظريف با اشاره به پيشنهاد دولت اصلاحات در دهه 70 در سازمان کنفرانس جهاني مبني بر گفتگوي تمدن‌ها اظهار کرد: تمدن ايران از زمان حافظ و سعدي نداي گفتگو و تعامل سر داده است و در دهه هفتاد نيز اين پيشنهاد از سوي جهان اسلام و ايران و در ابتداي دولت يازدهم هم طرح همکاري و همفکري براي جهان عاري از خشونت ‌و افراط مطرح شد.

وي تصريح کرد: ايران سردمدار حرکت انساني براي هم افزايي تمدن‌ها بوده و به تمدن‌ها کمک کرده‌ايم ولي اين همراهي و علم و دانش بشري را نفروختيم و هيچ کشوري را از اين داشته‌ها محروم نکرديم.

وزير امور خارجه با ابراز تاسف از درگيري‌هاي جهان اسلام گفت: داعشي ها با وحشي گري و به دور از مدنيت به کشتار مسلمانان سني مي‌پردازند که به دور از اسلام و تمدن اسلامي است.

دکتر ظريف افزود: اکنون در جهان اسلام بيشتر از هر زماني به گفتگو و همراهي نياز است و در خارج از جهان اسلام موج اسلام ستيزي با بي حرمتي به اعتقادات اسلام ايجاد شده که موجب افزايش نفرت در جهان مي‌شود.

وي با اعلام آمادگي ايران براي همکاري و همفکري با تمامي کشورهاي اسلامي عنوان کرد: کشورهاي اسلامي نه تنها گذشته مشترکي دارند بلکه آينده مشترکي نيز خواهند داشت و نمي‌توان با بهره برداري از کشور ديگري پيشرفت کرد و با حذف کشوري خود را نمايان ساخت.

وزير امور خارجه با اشاره به اينکه جهان اسلام به خصوص فلسطين اکنون نيازمند اتحاد و همراهي است و بايد از موزه تاريخ تمدن جهان اسلام براي ايجاد برادري و تعامل و ساختن آينده بهتر بهره برد.

پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط