دوشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۱۱

ايرانخواه، مديرعامل سازمان اتوبوسراني قزوين:

اتوبوس‌هاي تندرو تا 5 سال آِينده در شهر قزوين راه‌اندازي خواهند شد

محمدحسن ايرانخواه، مدير عامل سازمان اتوبوسراني قزوين گفت: طبق برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، اتوبوس‌هاي تندرو تا 5 سال آِينده در شهر قزوين راه‌اندازي خواهند شد.

روزنامه همشهري قزوين: حمل و نقل عمومي يکي از نيازهاي ضروري و مهم جوامع شهري است و توسعه و تجهيز آن مي‌تواند بسياري از گره‌هاي کور ترافيک شهري همچون قزوين را باز کند. همچنين توسعه اين ناوگان علاوه بر روان‌سازي ترافيک، بر پيشگيري از آلودگي هوا و بهينه‌سازي مصرف سوخت تأثير گذار است. از اين رو مديريت کار آمد شهري با برنامه ريزي‌هاي کوتاه و بلند مدت، همواره بر توسعه و تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي اصرار دارد و در بين مديران شهري، اين موضوع اولويت ويژه‌اي  دارد.

با رشد روز‌افزون جمعيت و توسعه شهر قزوين، ضرورت ايجاد زيرساخت‌هاي خدماتي و رفاهي بيش از هر چيز ديگر ضروري به نظر مي‌رسد. بر اين اساس در سال‌هاي اخير زمزمه‌هاي راه‌اندازي اتوبوس‌هاي تندرو در مرکز استان در صدر اخبار و برنامه‌ها قرار گرفته است. يقينا اجراي اين طرح کيفيت بهتري از زندگي را براي مردم شهر قزوين به ارمغان مي‌آورد. راه‌اندازي اتوبوس‌هاي تندرو در رفع بسياري از معضلات شهري همچون گره‌هاي کور ترافيکي، آلودگي هوا و وجود خودرو‌هاي تک سرنشين در خيابان‌ها بسيار مؤثر است.

با اين حال، اگر از شهروندان قزويني دليل استقبال کم آن‌ها  از استفاده از اتوبوس‌هاي درون شهري را بپرسيد، قطعا اتلاف وقت در ايستگاه‌هاي اتوبوس، در رتبه نخست قرار مي‌گيرد، اما در عين حال، ساير مشکلات نيز در اين بي‌رغبتي شهروندان دخيل است.

اتلاف وقت شهروندان در ايستگاه‌هاي اتوبوس

يک شهروند قزويني در اين باره به همشهري مي‌گويد: اتوبوس‌هاي قزوين نسبت به اتوبوس‌هاي ساير شهر‌ها به لحاظ فرسودگي وضعيت مناسب‌تري دارند، اما اين صحبت بدين معنا نيست که اتوبوس‌هاي شهر قزوين فاقد مشکل هستند. بلکه يکي از مزيت‌هاي ناوگان حمل و نقل شهري قزوين نداشتن اتوبوس‌هاي فرسوده است.

«منوچهر يزداني» مي‌افزايد: براي رسيدن به مقصد در يک زمان خاص نمي‌توان به استفاده از اتوبوس‌هاي درون شهري اعتماد کرد چراکه ساعت حرکت اتوبوس‌ها برنامه دقيقي ندارد و بسياري از مردم از اتلاف وقت خود در ايستگاه‌هاي اتوبوس گلايه دارند.

اين شهروند قزويني عنوان مي‌کند: راه‌اندازي خطوط بي آر تي يا اتوبوس‌هاي تندرو در قزوين در صورتي که با برنامه ريزي اجرا شود، مي‌تواند بسياري از معضلات را برطرف کند.

بي توجهي به ظرفيت اتوبوس

يکي ديگر از شهروندان قزويني با اشاره به ناوگان حمل و نقل عمومي قزوين مي‌گويد: سوار کردن بيش از حد مسافر به ويژه در ساعت‌هاي شلوغ شهر از مشکلات اتوبوس هاست در حالي که رانندگان مجاز نيستند اضافه بر ظرفيت اتوبوس، مسافر سوار کنند.

 «فائزه شهسواري» مي‌افزايد: اين موضوع در بسياري موارد مشکلاتي را براي شهروندان ايجاد مي‌کند. من به شخصه بارها شاهد اين بوده‌ام که مسافران به دليل ازدحام بيش از حد، به سختي سوار اتوبوس مي‌شوند و در بسياري موارد پيش آمده است که مسافران بين درهاي اتوبوس گير کرده‌اند. بنابراين، مديران شهري بايد براي رفع اين معضلات چاره انديشي کنند.

دلايل دير رسيدن اتوبوس ها

يک راننده اتوبوس که در مسير مينودر-ترمينال مشغول به کار است، مي‌گويد: کم عرض بودن برخي خيابان‌ها و ترافيک در برخي از ساعات روز سبب مي‌شود اتوبوس به موقع به ايستگاه نرسد.

وي که نمي‌خواهد نامي از او برده شود، با بيان اينکه، رانندگان در دير رسيدن اتوبوس به ايستگاه مقصر نيستند، مي‌افزايد: شرايط جوي و ترافيک عمده‌ترين دلايل اين تأخير است.

مشکل بيمه رانندگان اتوبوسراني

يکي ديگر از رانندگان مسير قزوين-بيدستان به همشهري مي‌گويد: ناوگان حمل و نقل درون شهري قزوين به نسبت ساير شهرهاي ديگر استان‌ها در زمينه نوسازي در تراز بالاتري قرار دارد که همه اين امکانات و خدمات حاصل تلاش سازمان اتوبوسراني است. 

وي با اشاره به ضرورت راه‌اندازي خطوط  بي آر تي در قزوين، بيان مي‌کند: با راه‌اندازي خطوط تندرو، قزوين در سامانه حمل و نقل شهري با تحول چشمگيري مواجه خواهد شد. بنابراين از شهرداري انتظار مي‌رود علاوه بر شهر قزوين، ساير شهرهاي استان را هم به اين خطوط تندرو تجهيز کند.

اين راننده اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومي قزوين با اشاره به بيمه نبودن برخي رانندگان مي‌گويد: يکي از دغدغه‌ها و مشکلات رانندگان تازه کار سازمان اتوبوسراني بيمه نبودن آن هاست. از اين رو از مسئولان استان مي‌خواهيم نسبت به رفع اين کمبود اقدام کنند. چراکه بيمه و استفاده از خدمات بيمه از ابتدايي‌ترين حق و حقوق کارکنان يک سازمان است.

قزوين اتوبوس فرسوده ندارد

از سوي ديگر، مدير عامل سازمان اتوبوسراني قزوين در اين خصوص به همشهري مي‌گويد: در حال حاضر 250 دستگاه اتوبوس در 24 خط مختلف شهري مشغول به فعاليت، خدمات‌رساني و جابه‌جايي مسافران هستند که از اين بين، همه اتوبوس‌ها استانداردهاي لازم را دارند.

«محمد حسن ايرانخواه» با بيان اينکه قزوين فاقد اتوبوس‌هاي فرسوده است، مي‌افزايد: در سال گذشته بالغ‌بر 5/3 ميليارد تومان اعتبار صرف بازسازي و نوسازي ناوگان اتوبوسراني قزوين شد.

وي همچنين با اشاره به خدمات رساني اتوبوسراني به شهرک‌هاي منفصل شهري بيان مي‌کند: به منظور خدمات رساني به شهرک‌هاي منفصل، سازمان، ميني بوس‌هايي را با هدف حمل و نقل شهروندان در نظر گرفته بود که با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته ميني‌بوس‌هاي تحت نظارت سازمان، براي جابه‌جايي مسافران کفايت مي‌کنند، اما در صورت لزوم، چنانچه در آينده نياز بيشتري برآورد شود، سازمان اتوبوسراني موظف است با ارائه خدمات بيشتر مشکلات مربوطه را برطرف کند.

راه‌اندازي بي آر تي در 5 سال آينده

ايرانخواه در خصوص راه‌اندازي خطوط بي آر تي، در شهر قزوين مي‌گويد: طبق برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، اتوبوس‌هاي تندرو تا 5 سال آِينده در شهر راه‌اندازي خواهند شد. تحقق اين موضوع قطعا به توسعه قزوين، کمک مي‌کند و بسياري از مشکلات شهر را برطرف مي‌سازد.

اين مسئول ادامه مي‌دهد: ميدان مينودر به چهارراه نسيم شمال، ميدان آزادي به دانشگاه امام‌خميني‌(ره)، شهرک مينودر به ترمينال و ميدان دفاع مقدس به دانشگاه آزاد اسلامي مسيرهاي پايلوت خطوط بي آر تي قزوين هستند.

 

رفع مشکل بيمه رانندگان

مدير عامل سازمان اتوبوسراني قزوين در پايان سخنان خود به بيمه برخي رانندگان اشاره مي‌کند و مي‌گويد: برخي از رانندگان از فعاليت و ادامه کار خود در سازمان اتوبوسراني استعفا داده‌اند و برخي رانندگان جديد جاي آنان را گرفته‌اند و به جمع سازمان پيوسته‌اند. از اين رو، در تلاش هستيم نام رانندگاني که از جمع ما جدا شده‌اند از سامانه بيمه حذف و افراد جديد جايگزين آن‌ها شوند.

راه‌اندازي 4 خط بي آر تي

عضو شوراي شهر قزوين با اشاره به ضرورت راه‌اندازي خطوط بي‌آر تي در قزوين، مي‌گويد: طبق مصوبه طرح جامع حمل و نقل و ترافيک 4 خط بي‌آر تي با 35 دستگاه از يک تا 5 سال آينده در قزوين راه‌اندازي مي‌شود.

حکمت الله داوودي با بيان اينکه اين طرح يکي از اقدامات مناسب شهرداري قزوين است، مي‌افزايد: احداث خطوط بي‌آر تي، بار ترافيکي شهر را کاهش مي‌دهد. از اين رو اين طرح در دست اقدام است.

وي با اشاره به فوايد راه‌اندازي خطوط اتوبوس‌هاي تندرو عنوان مي‌کند: در خيابان‌هايي که به عنوان پايلوت براي احداث خطوط بي‌آر تي در نظر گرفته شده‌اند، تخلفات و تصادفات رانندگي بسيار زياد است که علت آن سرعت بالاي خودروها به دليل عريض بودن خيابان‌ها در اين مناطق است. بنابراين با احداث خطوط بي آر تي شهروندان موظف به عبور از پياده رو‌ها و فضاهاي پيش‌بيني شده خواهند بود که اين موضوع علاوه برکاهش ترافيک، در ايمني و رفاه شهروندان تأثير زيادي دارد.

نويسنده: فريبا قاسمي / قزوين- خبرنگار 

تصاویر مرتبط