یکشنبه ۱۳۹۱/۰۷/۱۶

با محوريت ارائه راهکارهاي تقويت جايگاه قانوني شوراها؛

همايش شوراهاي اسلامي و شهرداران شهرستان قزوين برگزار شد

همايش شوراهاي اسلامي و شهرداران شهرستان قزوين با حضور مهدي چمران، رئيس شوراي عالي استان‌ها با محوريت ارائه راهکارهاي تقويت جايگاه قانوني شوراها برگزار شد.

 

همايش شوراهاي اسلامي و شهرداران شهرستان قزوين با حضور مهدي چمران، رئيس شوراي عالي استان‌ها، نمايندگان مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسوولان استاني و شهري با محوريت ارائه راهکارهاي تقويت جايگاه قانوني شوراها برگزار شد.
 
چمران، رئيس شوراي عالي استانهاي کشور:
تعداد اعضاي شوراها با تصويب مجلس افزايش مي‌يابد
 
رئيس شوراي عالي استانهاي کشور گفت: با توجه به افزايش جمعيت و نيازهاي مردم در دوره آينده با تصويب مجلس بايد تعداد اعضاي شوراها افزايش يابد چراكه شوراهاي اسلامي به عنوان پارلمان محلي محسوب مي‌شوند و بر اين اساس بايد تعداد اعضاي شوراها افزايش يابد.
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ مهدي چمران در همايش شوراهاي اسلامي و شهرداران شهرستان قزوين با بيان اينكه افزايش اعضاي شوراها در شهرهاي بزرگ از 9 نفر به 13 نفر، در تهران به 31 نفر، کلان شهرها تا 25 نفر پيش بيني شده است، افزود: افزايش تعداد اعضاي شوراهاي اسلامي با تصويب مجلس اجرايي خواهد شد.
چمران با بيان اينكه قانون شوراها اصلاح خواهد شد، بيان كرد: شوراهاي اسلامي اگر بتوانند  قانون فعلي را به طور کامل اجرايي كند، اقدامات ارزشمندي در سطح شهر صورت خواهد گرفت.
 رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه قوانين بسيار حجيم و متعدد هستند، گفت: به نظر مي رسد قوانين فعلي نيازمند کوچک شدن و به روز شدن است و در تلاش هستيم اين اتفاق بيافتد.
 اين مقام مسوول با اظهار اينكه وظيفه همه شوراها خدمت صادقانه به مردم است، افزود: مديريت محلي امروزه در کشورهاي پيشرفته جايگاه خاصي پيدا کرده و در کشور ما نيز شوراها توانسته اند بار سنگيني از مسئوليت دولت را بر دوش بکشند و کارهاي بزرگي انجام دهند.
وي بر  تقويت ارتباط اعضاء شوراها با نمايندگان مجلس تاكيد و بيان كرد: خوشبختانه با تثبيت جايگاه اين نهاد در مجلس در حال حاضر اين پيوند وجود دارد که بايد تقويت شود زيرا هر چقدر بتوان مشکلات بيشتري از مردم را برطرف کرد رضايت بيشتري جلب خواهد شد.
چمران تامين منابع مالي در شهرداري‌ها را به ويژه در شهرهاي کوچک را از مهم‌ترين مشكلات دانست و  بيان کرد: در تهران هم با مشکلات جدي روبرو هستيم و بيش از دو برابر بودجه 9 هزار و 400 ميليارد تومان به مردم، پيمانکاران و ساير ارگانها بدهکار هستيم اما اين مشکل در شهرهاي کوچک به مراتب بيشتر است و برخي شهرداريها قادر به پرداخت حقوق کارگران خود هم نيستند.
وي با بيا اينكه هر چند قانون استقلال شهرداري‌ها تصويب شده اما درآمدها تصويب نشده و با فروش تراکم، کميسيون ماده 100، تغيير کاربري نمي توان درآمدهاي پايدار براي شهرداري ها تامين کرد، گفت: اگر ساخت و سازها دچار نوسان شود منابع مالي نيز با مشکل مواجه مي شود لذا بايد با طرحهايي مانند ارزش افزوده و اختصاص عوارض شهري به طور مستقيم به شهرداري ها مشکلات تامين منابع مالي را برطرف کرد.
 رئيس شوراي عالي استانهاي کشور با بيان اينكه طرح‌هاي شهرداري بايد پيوست فرهنگي داشته باشند، بيان كرد: در اين راستا اقدامات خوبي در برخي شهرداري ها صورت گرفته است كه بايد با جديت بيشتري توسعه يابد.
 
حجت الاسلام حسيني، نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي:
شوراها بايد ارتباط قوي با مسئولان استان و نمايندگان مجلس داشته باشند
 
حجت الاسلام مرتضي حسيني،  نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي نيز با تشريح ويژگي هاي شوراهاي اسلامي گفت: شوراهاي اسلامي بايد از گرايش به احزاب دوري كنند تا بتوانند با استقلال فكري تصميم گيري كنند كه اين موجب موفقيت شوراها در کار و رضايت مردم مي شود.
وي با بيان اينكه شوراهاي اسلامي بايد بر هزينه ها نظارت كنند، بيان كرد: شوراها بايد ارتباط قوي با مسئولان استان و نمايندگان مجلس و ‌نظارت بر هزينه ها داشته باشند و در اين صورت موفق خواهند بود.
حسيني تاكيد كرد:  اعضاء شوراهاي اسلامي بايد از مسائل شخصي و گرايش به حزب و گروه دوري كنند و در تصميم گيري ها، مصالح شهروندان و امور شهري را در اولويت کار خود قرار دهند.
محمدي، نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي:
تدوين سند راهبردي نيازمند تحقيق و پژوهش است
 
در ادامه داوود محمدي، نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر تهيه  تدوين سند راهبردي شهرداري‌ها گفت: موضوع تدوين سند راهبردي براي شهرداري هاي کلان شهرها، مراکز استانها و ساير شهرداري هاي مناطق مختلف با هدف توسعه نيازمند کارهاي تحقيقي و پژوهشي است.
وي با بيان اينكه تدوين سند راهبردي با توجه به تنوع خدمات شهرداري‌ها ضروري است، افزود: سند راهبردي مي‌تواند به عنوان يك سندي باشد كه در مديريت شهري نقشه راه باشد و بدون يك سند راهبردي نمي‌توانيم به اهداف عالي دست يابيم.
محمدي با بيان اينكه فرهنگ شهروندي بايد در بين مردم ترويج و تدوين شود چراكه اين مهم  آثار ارزشمندي براي مردم خواهد داشت،افزود: قوانين شوراها بايد با يك نگاه كلي و برنامه ريزي كارشناسي تصويب شود و در حال حاضر قوانين موجود بايد تغيير يابد.
 
ظاهري، رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين:
همکاري بين شورا و مسئولان شهري و استان تداوم  يابد
 
عباس ظاهري، رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين نيز در اين جلسه گفت: با همکاري و کمک نمايندگان مجلس مي‌توان مشکلات موجود شوراها را حل كرد و اميدواريم  كه جايگاه شورا ها با حل مشكلات حفظ شود.
وي با تاكيد بر حفظ جايگاه شوراها در اداره امور مردم، افزود: براي حفظ جايگاه شوراها در حل مشكلات بايد از  افراد توانمند و متخصص استفاده شود.
اين مقام مسوول با اشاره به اجرايي نشدن برخي قوانين گفت: بايد دليل اجرايي نشدن برخي قوانين شوراها را پيدا كرد.
رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين از همکاري و تعامل شوراهاي اسلامي شهر و روستا در استان تشکر کرد و خواستار تداوم همکاري بين شورا و مسئولان شهري و استان شد.
 
حبيبي، معاون استاندار قزوين:
کميته پژوهش در شهرداري‌ها تشكيل شده است
 
منوچهر حبيبي، معاون عمراني استانداري قزوين نيز گفت: کميته پژوهش در شهرداري‌ها در راستاي فعاليت هاي تحقيقاتي شهرداري‌ها تشكيل شده است.
حبيبي با بيان اينكه امسال با تشکيل کميته پژوهش در شهرداري‌ها گامي در مسير فعاليت هاي تحقيقاتي شهرداري‌ها برداشته خواهد شد، افزود: حرکت در مسير قانون و توجه به منويات رهبري بايد سرلوحه فعاليت اعضاء شوراهاي اسلامي شهر و روستا قرار گيرد.
وي اضافه كرد:  نداشتن مکان مناسب براي شوراي اسلامي شهر قزوين از کمبودها و مشکلات فعلي است که زمين مورد نياز تامين شده است و اميدواريم اعتبار لازم براي ساخت ساختمان مستقل شورا تامين و اختصاص داده شود.
معاون عمراني استانداري قزوين تصريح کرد: جايگاه شوراها به خوبي تبيين شده است و امروز انتظار ما از شوراها اين است که حرکت همه اعضاء بر محور قانون و منويات مقام معظم رهبري باشد.
گفتني است؛ در ادامه اعضاي حاضر در جلسه در خصوص راهکارهاي تقويت جايگاه قانوني شوراها تبادل نظر  كردند.
پايان پيام
 
 

 

تصاویر مرتبط