سه‌شنبه ۱۳۹۶/۰۱/۰۸

وزيري نژاد، مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين مطرح کرد؛

برپايي نمايشگاه صنايع دستي در موزه مردم شناسي حمام قجر

سعيد وزيري نژاد، مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت:نمايشگاه صنايع دستي و مواد غذايي به مناسبت فرا رسيدن ايام نوروز از اول فروردين ماه در موزه مردم شناسي حمام قجر برپا شده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ سعيد وزيري نژاد با اعلام اين خبر افزود:14 غرفه در نمايشگاه صنايع دستي و مواد غذايي در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.

وي با بيان اين مطلب که موزه مردم شناسي حمام قجر با مجسمه هاي مرمت شده به استقبال نوروز رفته است؛اظهار کرد: 54 مجمسه و تنديس موزه مردم شناسي حمام قجر با اعتباري بالغ بر 64 ميليون تومان مرمت و ترميم شدند.

وزيري نژاد اضافه کرد:مرمت مجسمه هاي موزه مردم شناسي حمام قجر بعد از 11 سال انجام شده است؛ حمام قجر در استان قزوين به عنوان کهن ترين و بزرگترين گرمابه تاريخي امروز به عنوان موزه مردم شناسي در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.

وي خاطرنشان کرد:حمام قجر يکي از کهن‌ترين و بزرگ‌ترين گرمابه‌هاي قزوين است که به وسيله امير گونه خان قاجار قزويني از سرداران شاه عباس صفوي به دستور شاه ساخته شده و نخست "حمام شاهي" نام داشته که تاريخ بناي آن را "صحت عافيت" گفته اند که معادل 1057 است.

اين مسئول افزود: مساحت اين حمام حدود يک هزار و 45 متر مربع است و حمام از سه بخش اصلي سربينه، مياندر و گرمخانه و همچنين از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه تشکيل شده است، درب اصلي حمام رو به جنوب باز مي‌شود و با راه پله‌هاي مارپيچ به سربينه منتهي مي شود و سربينه بزرگ گرمابه که حوض زيبايي در وسط آن قراردارد 6 شاه ‌نشين و طاق نما را در پلاني هشت ضلعي با راهرويي به گرمخانه پيوند مي‌دهد.

 

 

تصاویر مرتبط