یکشنبه ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

تشکيل کارگروه تخصصي پدافند غيرعامل با محوريت بهسازي و بازآفريني محلات کارآمد شهري

چهارمين جلسه کارگروه تخصصي پدافند غيرعامل با محوريت بهسازي و بازآفريني محلات کارآمد شهري برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين؛ در اين جلسه از مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدالسلطنه، بزرگ‌ترين کاروانسراي درونشهري ايران بازديد شد و موضوعات مختلفي مورد ارزيابي قرار گرفت.

بر اساس اين گزارش؛ بررسي الزامات و ملاحظات پدافند غيرعامل در حوزه بافت شهري، بافت ناکارآمد و بافت تاريخي و ارزيابي اين الزامات در پروژه موفق مرمتي کاروانسراي سعدالسلطنه و همچنين معرفي شهر قزوين به عنوان پايلوت بهسازي و بازآفريني محلات کارآمد شهري از جمله موضوعات مورد بحث در اين کارگروه تخصصي بود.

بر مبناي اين گزارش؛ تبديل کاروانسراي سعدالسلطنه به يک مجموعه چند منظوره بسيار مناسب داخل شهري در حوزه بحران و اسکان اضطراري با در نظرگرفتن تمهيدات خاص، تبديل مجموعه سعدالسلطنه به مرکز حراست از منافع شهر و ساماندهي مبادي ورودي کاروانسرا در موقعيت‌هاي بحراني از ديگر موضوعات مورد بحث بود.

مطابق اين گزارش؛ بازآفريني بافت‌هاي فرسوده از اساسي‌ترين گام‌ها براي ارتقاي توان مديريتي در بحران است و مجموعه اقداماتي که به منظور احيا، بهسازي و بازآفريني بافت‌هاي ناکارآمد شهري انجام مي‌شود، ارتقاي سيستم پدافند غيرعامل و افزايش توان مديريت در بحران را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس اين گزارش؛ پدافند غيرعامل از نگاه بهسازي و نوسازي شهري به معناي کاهش آسيب‌پذيري ساختمان‌ها، تأسيسات و شريان‌هاي شهري و منطقه‌اي با استفاده از فعاليت‌هاي فني و مديريتي است که برنامه‌ريزي، مطالعه، تحقيق، ساماندهي، طراحي و تأمين منابع و امکانات از ابزارهاي مهم و اساسي به منظور ايجاد آمادگي و کاهش خطرات است.

در اين گزارش آمده است؛ تعامل تمامي دستگاه‌هاي اجرايي و اجراي برنامه‌هاي آموزشي نقش بسزايي در افزايش توانايي شهروندان و مديران شهري در تمامي سطوح مديريت بحران دارد.

گفتني است؛ ناصري‌فر، رييس اداره عمران بهسازي شهري و محمدموسي شيرعليا، رييس اداره مديريت بحران پدافند غيرعامل اداره‌کل راه و شهرسازي، صادقي، معاون اداره پدافند غيرعامل استانداري، عبدالرزاقي، رييس نظام مهندسي ساختمان استان، کاکاوند، نماينده اداره‌کل هواشناسي و نمايندگان راه‌آهن غرب، بنياد مسکن، راهداري و توسعه راه‌ها و کميته امداد در اين جلسه و بازديد حضور داشتند.

پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط