چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۱۷

نصرتي، شهردار قزوين پيشنهاد داد؛

اختصاص 10 درصد از عوارض بر قيمت سوخت به مراکز استان‌ها

مسعود نصرتي، شهردار قزوين پيشنهاد اختصاص 10 درصد از عوارض بر قيمت سوخت به مراکز استان‌ها را ارائه داد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در جلسه مشترک اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با مديران شهري افزود: در لايحه درآمدهاي پايدار شهري، 10 درصد از عوارض بر قيمت سوخت به مديريت شهري کلان‌شهرهاي کشور تعلق مي‌گيرد که پيشنهاد مي‌شود اين بودجه به مراکز استان‌ها نيز اختصاص يابد تا اين شهرها نيز با توجه به مشکلات مالي موجود بتوانند از اي درآمد پايدار بهره‌مند شوند.

وي با اشاره به احداث قطار سريع‌السير تهران-قزوين عنوان کرد: اين طرح به‌صورت مشترک از سوي استان‌هاي قزوين، البرز و تهران در حال پيگيري است و جلسات فني و تخصصي متعددي در اين زمينه با حضور استانداران، مسئولان هر سه استان و شرکت ايتالفر به‌عنوان سرمايه‌گذار طرح برگزار شده است.

شهردار قزوين افزود: در اين جلسات تفاهم‌نامه‌اي به امضا رسيد و پيگيري اين طرح در وزارتخانه‌هاي مربوطه در حال انجام است که با توجه به معرفي سرمايه‌گذار و اهميت موضوع اميد است اجراي اين طرح تسريع شود.

نصرتي با اشاره به اينکه از ريل‌هاي موجود براي تردد قطار سريع‌السير استفاده خواهد شد، اظهار کرد: جابه‌جايي ايستگاه‌ها و جابه‌جايي قسمي از مسير ازجمله اصلاحات طرح است.

وي با بيان اينکه قزوين به‌عنوان مقر مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و دبيرخانه اتحاديه جاده ابريشم از جايگاه بين‌المللي ويژه‌اي برخوردار است، تصريح کرد: اتحاديه جاده ابريشم مورد حمايت سازمان ملل متحد قرار دارد و يازدهمين اجلاس شهرداران جاده ابريشم نيز شهريور ماه سال جاري در قزوين با حضور 70 ميهمان خارجي، 30 سفير، و مسئولان ارشد کشوري، ميهمانان داخلي و سرمايه‌گذاران بخش‌هاي اقتصادي، فرهنگي و گردشگري برگزار و دبيرخانه دائمي اتحاديه جاده ابريشم به قزوين سپرده شد.

شهردار قزوين ادامه داد: اتحاديه جاده ابريشم در حوزه فرهنگ، اقتصاد و گردشگري بسيار تأکيد دارد و کشور ما نيز مي‌تواند از اين ظرفيت به نحو مطلوبي استفاده کند.

نصرتي با اشاره به اينکه شهر قزوين به‌عنوان هيأت مؤسس اتحاديه جاده ابريشم مي‌تواند نقش کليدي در اين حوزه ايفا کند، گفت: با استقرار دبيرخانه جاده ابريشم در قزوين مي‌توان از امکاناتي که اتحاديه در اختيار کشور قرار مي‌دهد، بهره‌مند شد.

وي با بيان اينکه نمايندگان شهرهاي در مسير جاده ابريشم مي‌توانند با تشکيل فراکسيوني اين موضوع را پيگيري کنند، گفت: کشورهاي در اين مسير در کليات توافق دارند اما مبناي اين اتحاديه تعامل شهرهاست و شهرهاي مي‌توانند در تعامل مؤثر با يکديگر و برقراري تفاهم‌نامه‌ها از ظرفيت‌هاي يکديگر بهره‌مند شوند.

شهردار قزوين با اشاره به اينکه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي نيز مي‌تواند در راستاي ارائه منويات مقام معظم رهبري در حوزه شهرهاي اسلامي گام‌هاي مؤثري بردارد، عنوان کرد: اين مجمع با 10 وزارتخانه در تعامل است و با برگزاري چندين اجلاس در سطح بين‌المللي و عضوگيري تاکنون توانسته است اقدامات مطلوبي انجام دهد.

نصرتي در ادامه ضمن بيان مشکلات نواحي منفصل شهري گفت: با پيوستن اين نواحي به مجموعه شهرها اختلافاتي در خصوص مديريت راه‌هاي دسترسي و مرمت و احداث آن‌ها به وجود آمده است.

وي افزود: طبق قانون مديريت شهري مسئوليت راه‌هاي مواصلاتي را بر عهده ندارد اما در حال حاضر کسي در اين زمينه پاسخگو نيست و قشر آسيب‌پذير اين نواحي از امکانات قبلي نيز برخوردار نيستند و با مشکل مواجه شده‌اند که نياز است تصميم‌گيري در اين زمينه صورت گيرد و اين موضوع تعيين تکليف شود.

شهردار قزوين با اشاره به بوستان ملي باراجين عنوان کرد: اين بوستان داراي جايگاه ملي است و با توجه به دسترسي آسان اتوبان به اين بوستان، 70 درصد از بهره‌برداران آن را مسافران استان‌هاي هم‌جوار تشکيل مي‌دهند.

نصرتي بابيان اينکه تاکنون شهرداري قزوين براي احداث و تکميل اين بوستان هزينه‌هاي زيادي کرده است، گفت: اجراي فازهاي ديگر اين بوستان از عهده شهرداري خارج است و بودجه در نظر گرفته شده براي اين بوستان، هزينه‌هاي آن را پوشش نمي‌دهد.

وي با اشاره به تصويب اختصاص 20 ميليارد تومان اعتبار براي اين بوستان عنوان کرد: در بودجه سال 96 رديف بودجه‌اي براي اين بوستان در نظر گرفته نشده که اميد است با همکاري کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بتوان رديف بودجه‌اي براي آن در نظر گرفت.

شهردار قزوين به مشکلات طرح جامع شهر قزوين نيز اشاره کرد و گفت: اين طرح در سال 94 به تصويب رسيد که نسبت به طرح جامع قبلي شهر قزوين که 25 سال پيش به تصويب رسيده بود، محدوديت‌هاي بسياري را براي اين شهر به وجود آورد.

نصرتي افزود: طرح‌هاي جامع بايد به تصويب شوراي شهر برسد اما در قزوين اين اتفاق نيفتاد و بدون موافقت مديريت شهري اين طرح به تصويب رسيد و مشکلاتي را براي مديريت شهري و شهروندان به وجود آورده است.

وي همچنين بر لزوم جابه‌جايي لوله انتقال نفت در شهر قزوين تأکيد کرد و گفت: در گذشته اين لوله خارج از شهر قزوين بوده است اما اکنون اين لوله در مرکز شهر و در جوار واحدهاي مسکوني و اداري قرار دارد که در صورت بروز حادثه مي‌تواند مشکلات جبران‌ناپذيري را براي شهر ايجاد کند.

شهردار قزوين ادامه داد: بعد از گذشت 12 سال درخواست شهر قزوين مبني بر جابه‌جايي لوله انتقال نفت هنوز اين طرح اجرا نشده است و به دليل فرسودگي، ارتفاع زياد لوله و  ندادن مجوز براي ترميم آسفالت، انتظار مي‌رود اين جابه‌جايي با مساعدت اين کميسيون صورت گيرد.

نصرتي با اشاره به توقف پروژه احداث بارانداز شمال غرب کشور در قزوين گفت: براي اين پروژه و با مصوبات قانوني سال 1372 که در پيوست اين طرح قرار گرفت، 100 هکتار زمين خريداري و تمامي مصوبات براي اجراي اين طرح دريافت شد اما اين پروژه بدون هيچ دليل قانوني متوقف شد که اميد است کميسيون عمران مجس شوراي اسلامي با بررسي اين طرح بتواند راهکاري نتيجه‌بخش براي اجراي اين طرح در اختيار قرار دهد.

وي با بيان اينکه شهر قزوين بدون استفاده از منابع دولتي و با وجود تمامي ناملايمات اقتصادي توانسته است 20 تقاطع غيرهمسطح احداث کند، گفت: 18 تقاطع تا کنون به بهره‌برداري رسيده و 2 تقاطع ديگر در حال احداث است.

شهردار قزوين با اشاره به احداث 56 بوستان محلي در سطح شهر و تمامي بلوار موردنياز اظهار کرد: شهر قزوين با توجه به برخورداري از مرکز کنترل ترافيک پيشرفته، مرکز بازيافت و لندفيل‌هاي مدرن و طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيک جزو شهرهاي تراز اول کشور است.

نصرتي افزود: شهرداري قزوين سراي سعدالسلطنه، متمايزترين اثر تاريخي و آخرين کاروانسراي جاده ابريشم و خيابان سپه به‌عنوان اولين خيابان ايران را به‌صورت ويژه مرمت کرده است و اين مرمت‌ها جزو افتخارات اين مجموعه به شمار مي‌رود.

وي با بيان اينکه در مدت 6 سال گذشته هيأت عالي سرمايه‌گذاري تشکيل‌شده است، گفت: شهر قزوين به‌اندازه بودجه ساليانه خود، جاذب سرمايه بوده و سرمايه‌گذاران بسياري جذب کرده است.

شهردار قزوين گفت: شهر قزوين با جمعيت حدود 430 هزارنفري توانسته تجربيات بسيار ارزشمندي را در سطح ملي و بين‌المللي کسب کند که مي‌توان اين تجربيات را به شهرهاي ديگر نيز انتقال داد.

پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط