یکشنبه ۱۳۹۵/۰۷/۰۴

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛

همايش تجليل از رزمندگان و پيشکسوتان دفاع مقدس در قزوين برگزار شد

همايش تجليل از پيشکسوتان دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس به منظور زنده نگه‌داشتن ياد و خاطره شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با حضور مسؤولان کشوري و استاني در سراي تاريخي سعدالسلطنه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين، فصيحي رامندي، رئيس شوراي شهر قزوين و يکي از آزدگان دفاع مقدس در اين مراسم به بيان خاطره اي عمليات والفجر 4 پرداخت و گفت:دفاع مقدس تنها دفاع از خاک نبود بلکه دفاع از اعتقادات بود.

فرج اله فصيحي رامندي با اشاره به فرمايشات امام خميني(ره) افزود: ما در جنگ توانستيم انقلاب خود را صادر کنيم. و اين بيداري اسلامي که ما در منطقه شاهد آن هستيم از آثار و برکات انقلاب اسلامي ماست.

يکي ديگر از از آثار و برکات دفاع مقدس، اين بود که ما در جنگ دوست و دشمن خود را به خوبي شناختيم. و جوهره وجودي جوانان ما درجنگ بروز کرد.

سردار کشمرزي از فرماندهان دفاع مقدس نيز در اين برنامه به بيان خاطره از عمليات محرم پرداخت و گفت:شعف،شادي ،امنيت و اقتدار ملي در سطح جهاني از دستاوردهاي هشت سال دفاع مقدس است.

سردار ابوالفضل کشمرزي افزود: برگزاري برنامه‌هاي گراميداشت هفته دفاع مقدس فرصت مغتمي براي انعکاس رشادت‌هاي دلاورمردان بي‌ادعاي اين سرزمين است.

رضايي، فرمانده‌ قرارگاه عملياتي لشگر 16 زرهي قزوين نيز به بيان رشادت ها و جانفشاني رزمندگان هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: عروج ملکوتي شهيد بابايي در ارتفاع 20 هزار پايي يا بمباران اجلاس سران در بغداد توسط شهيد دوران «در حالي که صدام ملعون گفته بود تمام روزنه هاي نفوذ دشمن را بسته ام» خاطره هاي فراموش نشدني است که انسان را به اين فکر وا مي دارد که با چه بينشي اين شهداي گرانقدر دست به چنين رشادت هايي مي زدند؟

لحظه به لحظه اسارت شش هزار و 410 روزه سرلشگر خلبان لشگري در چنگال رژيم بعثي عراق  خاطره است، اين شهيد بزرگوار بارها به تيرباران و اعدام تهديد مي شد و دشمن فقط مي خواست او يک جمله بگوييد« من موظف بودم شهر عراق را بمباران کنم» و اگر اين جمله را گفته بود سرنوشت جنگ تغيير مي کرد حسين کافي بود فقط چند جمله را بگويد،اما او 18 سال اسارت کشيد و شکنجه شد تا ايران و ايراني هميشه سرافراز باشد. حسين را بارها به خاطر اينکه با آن‌ها همکاري نمي‌کرد کتک زدند، شوک الکتريکي دادند، تا دم جوخه اعدام بردند، تهديد به اعدام مي‌کردند، اما به خاطر عشق و علاقه به ايران و مردمش اين‌ها را تحمل کرد و حسرت اعلام آغازگر جنگ بودن ايران را به دل صدام ملعون گذاشت.

طاهرخاني،مديرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس قزوين و يکي از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نيز در اين مراسم گفت: گنجينه دفاع مقدس در سينه هاي پيشکستوتان دفاع مقدس است.

سرهنگ مهدي طاهرخاني افزود: همه‌ي ما وظيفه داريم که نگذاريم تاريخ دفاع مقدس فراموش و تحريف شود و بايد لايه‌هاي ايمان، باورها و رشادت‌هاي آن دوران در جامعه تبيين و معرفي شود.

وي از پيشکستوتان دفاع مقدس خواست تا ضمن مکتوب کردن خاطراتشان، اسناد خود را همراه اين خاطرات گرانبها جهت مستند سازي در اختيار اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان قزوين قرار دهند.

طاهرخاني از احداث باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و بيان کرد: ساخت اين مجموعه فرهنگي به همت شهرداري و شوراي شهر قزوين آغاز خواهد شد و شما عزيزان محتواي اين باغ موزه فرهنگي هستيد، لذا گنج هاي خود را در اختيار ما بگذاريد تا آنان را براي نسل آينده به ارمغان بگذاريم.

وي چاپ 15 جلد کتاب دفاع مقدس با مشارکت شهرداري و شوراي شهر قزوين را از جمله خروجي ها اداره حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان قزوين برشمرد و گفت: امسال نيز از  10 جلد کتاب دفاع مقدس با همکاري مجموعه مديريت شهري رونمايي خواهد شد.

به نمايندگي از خانواده شهدا مدافع حرم به شهيد حميد سياهکالي لوح سپاسي اهدا شد و با اهداي تابلوي خوشنويسي از سرتيپ پاسدار، معاون عمليات ستاد کل نيروهاي مسلح تقدير و تشکر شد.

 

تصاویر مرتبط