شنبه ۱۳۹۵/۰۶/۱۳

ولايتي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام:

مرکز تحقيقات استراتژيک مي تواند در احياي جاده ابريشم همکاري کند

علي اکبر ولايتي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مرکز تحقيقات استراتژيک آمادگي دارد تا در احياي جاده ابريشم همکاري کند.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل شهرداري قزوين؛ ولايتي افزود: بايد مرکز مطالعاتي براي پيشبرد امور مرتبط با جاده ابريشم با همکاري سفارت چين تأسيس شود تا با انتقال نتايج مطالعات به دولت ها، قدم هاي مناسبي براي احياي جاده ابريشم برداشته شود.

وي با بيان اينکه کشور چين با احياي جاده ابريشم به قدرت درجه اول اقتصادي جهان تبديل خواهد شد، عنوان کرد: ايران با اين سياست موافق است زيرا سياست هاي چين و ايران به يکديگر نزديک شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه کشور چين براي دستيابي به قدرت درجه اول اقتصادي بايد از نظر انرژي امنيت داشته باشد، عنوان کرد: براي کشور چين بهتر است تا با توجه به سياست هاي چين و آمريکا، براي واردات نفت از مرز هاي خشکي استفاده کند که احياي جاده ابريشم مي تواند در تحقق اين امر نيز بسيار مؤثر باشد.

وي با اشاره به برخي از اسناد تاريخي موجود در خصوص شهر قزوين عنوان کرد: قزوين برداشتي از کلمه کشوين است که اين ها قومي هستند که قبل از آرياييان به ايران سفر کردند.

ولايتي افزود: دانشمنداني همچون عبدالجليل قزويني، زکرياي قزويني، حمداله مستوفي، ملاخليل قزويني، عمادالکتاب و شهيد رجايي از افتخارات قزوين به شمار مي روند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر امروز شهر قزوين ميزبان شهرداران جاده ابريشم هست به دليل همين پيشينه ها و تاريخ درخشان اين شهر است.

ولايتي بيان کرد: براي اولين بار فرديناند آلماني در کتاب خود اين نام را براي اين مسير انتخاب کرد و نام جاده ابريشم تاريخي و قديمي نيست.

وي با اشاره به برخي از اسناد تاريخي موجود گفت: دين اسلام توسط تجار ايراني از سمت ايران به سمت کشورهاي شرق آسيا رفته است و تجارت بين ايران و چين و کشورهاي شرق آسيا توسط ايراني ها پرچم داري مي شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه سعدي در قرن هفتم مي زيسته است و اشعار او در همان زمان به کشورچين منتقل شده است، اظهار کرد: اسناد تاريخي در اين باره وجود دارد پس مي توان نتيجه گرفت رابطه فرهنگي و اقتصادي بين ايران و چين بيش از ساير ملت ها بوده است.

پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط