پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۶/۱۱

باباپور، مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم:

قزوين آماده برگزاري اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم است

هومن باباپور، مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم گفت: قزوين آماده برگزاري اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم است و اين اجلاس يک رخداد بزرگ فرهنگي، اقتصادي و گردشگري براي شهر قزوين خواهد بود.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ باباپور افزود: همه شهروندان و دستگاه‌هاي اجرايي بايد تلاش کنند تا شهر قزوين به شايستگي به مهمانان داخلي و خارجي در اين اجلاس معرفي شود.

وي بيان کرد: يازدهمين اجلاي جهاني شهرداران ابريشم سيزدهم و چهاردهم شهريورماه سال جاري در شبستان امام علي(ع) در مسجدالنبي با حضور 600 نفر از مهمانان خارجي و داخلي برگزار مي‌شود.

باباپور گفت: طبق آخرين آمار در اين اجلاس حضور 67 مهمان از کشورهاي خارجي حتمي شده است که احتمالا اين آمار به 75 نفر مهماني خارجي برسد.

مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم افزود: اکنون 6 مهمان خارجي وارد کشور ايران شدند و در هتل المپيک تهران مستقر هستند.

اين مسوول اظهار کرد: در اين اجلاس از شهرداران، معاونان شهردار، اعضاي شوراي شهر، مشاوران اقتصادي و سرمايه گذاران خارجي حضور دارند.

وي بيان کرد: همچنين از ايران علاوه بر حضور شهرداراني که شهرهاي آنها در مسير جاده ابريشم قرار دارد، شهرداران کلان شهرها و مراکز استان‌ها نيز حضور دارند.

"کيفيت زندگي" شعار مهم اجلاس جاده ابريشم

باباپور گفت: اين اجلاس با شعار مهم و بزرگ "کيفيت زندگي" با سه رويکرد اقتصادي، فرهنگي و گردشگري برگزار مي‌شود.

مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم افزود: در روز اول اين اجلاس چهار پنل تخصصي با حضور اساتيد به نام، متخصص و با تجربه از کشورهاي خارجي مانند استراليا، کانادا و ترکيه برگزار خواهد شد و همچنين از اساتيد و انديشمندان ايران نيز حضور خواهند داشت.

اين مسوول اظهار کرد: در پنل‌هاي تخصصي اعضاي حاضر علاوه بر مطرح کردن مباحث علمي به تبادل تجربيات نيز خواهند پرداخت.

وي بيان کرد: با توجه به حضور مهمانان متنوع در اين اجلاس اميدواريم نتايج خيلي خوبي از برگزاري اين اجلاس گرفته شود.

 

کشورها با فرهنگ‌هاي مختلف در کنار هم قرار مي‌گيرند

باباپور گفت: برگزاري اين اجلاس با رويکرد فرهنگي باعث خواهد شد بسياري از کشورها با فرهنگ‌هاي مختلف در کنار هم براي توسعه گردشگري و اقتصادي به همکاري‌هاي مشترک بپردازند.  

مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم افزود: بسياري از کشورها با يکديگر فرهنگ‌هاي مشابه دارند و با همان فرهنگ‌هاي مشابه به همکاري مي‌پردازند تا گردشگري و اقتصاد کشورشان رونق پيدا کند.

توسعه ارتباطات با کشورهاي خارجي در اجلاس جاده ابريشم

اين مسوول اظهار کرد: توانمندي و ظرفيت‌هاي استان قزوين منحصر به فرد است و براي بهره برداري از اين ظرفيت‌ها نياز به توسعه ارتباطات به شهرهاي داخلي و خارجي داريم که برگزاري اين اجلاس فرصتي براي توسعه ارتباطات با کشورهاي خارجي در راستاي توسعه گردشگري و اقتصادي است.

وي بيان کرد: قزوين يکي از شهرهاي نزديک به پايتخت است و داراي آثار تاريخي فراوان، طبيعت بکر، موقعيت جغرافيايي منحصر به فرد مي‌باشد که مي‌تواند به يکي از مقاصد گردشگري ايران تبديل شود.

باباپور گفت: اگر توسعه گردشگري در قزوين صورت گيرد به طور قطعي اقتصاد رونق خواهد گرفت و در کنار آن سرمايه‌گذاري‌هاي فراواني به سمت اين شهر خواهد آمد که مي‌توان به هتل سازي اشاره کرد.

مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم افزود: قزوين با داشتن امام‌زاده حسين(ع)، چهارانبياء و مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه مي‌تواند به يک گردشگري سالم و اسلامي تبديل شود.

اين مسوول اظهار کرد: اجلاس جاده ابريشم هر سال در يک کشور برگزار مي‌شود که 200شهر از مسير جاده ابريشم عبور کردند و امسال ميزباني اين اجلاس مهم به عهده قزوين گذاشته شده که اين ميزباني بهترين فرصت براي قزوين است.

جاده ابريشم يک افسانه نيست

وي بيان کرد: جاده ابريشم يک افسانه نيست و اين پيشينه تاريخي دارد و همه متخصصان اين موضوع را مي‌دانند.

باباپور با بيان اينکه موضوع جاده ابريشم در سفرنامه مارکوپولو آمده است، گفت: کشور چين و کره در گذشته نخ ابريشم توليد مي‌کردند و از طرفي اروپايي‌ها نياز ضروري به پارچه داشتند اما نخ نداشتند و در گذشته ارتباطات به اين سرعت نبود که شرق جهان را به غرب جهان متصل کنند و در آن زمان مارکوپولو توانست در سفرهاي خود اين ارتباط را برقرار کند که براي گذر از شرق جهان به غرب جهان بايد از کشور ايران عبور ميکردند و بر اين اساس ايران نقش کليدي در اين اتصال داشت.

 

 

مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم افزود: اکنون اين فرصت ايجاد شده است تا جاده ابريشم را بازسازي کنيم و برگزاري اين اجلاس با موضوع جاده ابريشم کاربردي است تا کشورهاي در مسير جاده ابريشم با يکديگر ارتباطات فرهنگي در راستاي توسعه گردشگري و اقتصادي داشته باشند و بايد اکنون از اين فرصت استثنائي براي توسعه شهر قزوين استفاده کنيم.

اين مسوول اظهار کرد: اکنون همه به دنبال اين هستند با تحقيقات گسترده، مستندي تهيه کنند تا ثابت شود شهرشان در مسير جاده ابريشم بوده است تا بتوانند از فرصت‌هاي ايجاد شده در اجلاس جاده ابريشم استفاده کنند.

بايد به مردمان اجازه دهيم تا خودشان تاريخ جاده ابريشم را مطالعه کنند

وي بيان کرد: بايد به مردمان اجازه دهيم تا خودشان بروند و تاريخ را مطالعه کنند و درباره جاده ابريشم اطلاعات کسب کنند تا بدانند که جاده ابريشم يک افسانه نيست.

باباپور به برنامه‌هاي روز اجلاس اشاره کرد و گفت: در اين اجلاس همچنين مهماناني با چهره ملي همچون وزير راه و شهرسازي، معاون آسيا، اقيانوسيه وزارت امور خارجه، مديرکل ميراث فرهنگي کشور و رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي کشور نيز حضور دارند.

حضور 20 سفير در شهر قزوين

مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم افزود: در روز دوم اجلاس همچنين 20سفير وارد قزوين ميشوند تا از شهر قزوين بازديد کنند.

رونمايي از تمبر جاده ابريشم

اين مسوول اظهار کرد: در روز اول اين اجلاس صبح آيين افتتاح به طور رسمي آغاز مي‌شود و همچنين تمبر يادبود جاده ابريشم نيز رونمايي مي شود و همچنين در بعدازظهر چهار پنل تخصصي با مديريت اساتيد داخلي و خارجي برگزار خواهد شد.

وي بيان کرد: در شب همچنين همه مهمانان خارجي و داخلي به سمت ميدان مينودر حرکت خواهند کرد تا از المان کاروان جاده ابريشم ديدن  کنند و در آن شب نيز براي جشن روز اول اجلاس در قزوين، ميدان مينودر نورافشاني مي شود.  

باباپور گفت: اين المان نمادي از يک کاروان شامل يک ساربان، يک تاجر، يک همراه و 9 شتر در حال حمل کالاهايي به سمت شهر قزوين مي‌باشد و طراحي محموله‌ها و پوشش شخصيت‌هاي ساربان، تاجر و همراه در اين کاروان برگرفته از اطلاعات تاريخي و نوع پوشش دوره صفوي است.

مدير اجرايي اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم افزود: همچنين المان ميدان مينودر به آخرين نورپردازي روز دنيا مجهز شد تا فضاي جذابي براي مهمانان ايجاد شود.

اين مسوول اظهار کرد: تمام تلاش اين است تا از تمام توانمندي‌ها براي برگزاري اين اجلاس استفاده شود.

وي گفت: در روز دوم اين اجلاس علاوه بر برگزاري مراسم پاياني، گزارشي از نشست‌هاي تخصصي اجلاس ارائه و بيانيهاي از هر پنل نيز صادر خواهد شد.

باباپور بيان کرد: در پايان اين اجلاس مهمانان داخلي و خارجي از فضاهاي تاريخي و بوستان ملي باراجين قزوين بازديد خواهند کرد.

وي تاکيد کرد: در اين اجلاس همه شرکت‌کنندگان به تبادل تجربيات در حوزه‌هاي مختلف خواهند پرداخت.

اين مسوول بيان کرد: اين اجلاس با پيام رئيس سازمان ملل آغاز خواهد شد و همچنين در کنار اين اجلاس 2 کتاب در راستاي معرفي شهرهاي مسير جاده ابريشم و ظرفيت‌هاي آنان منتشر شده است که در زمان اجلاس توزيع خواهد شد.

باباپور بيان کرد: اين اجلاس از سوي خبرنگاران داخلي و خارجي اطلاع رساني خواهد شد چراکه خبرنگاران سفيران اين اجلاس هستند.

وي گفت: برگزاري اجلاس جاده ابريشم در قزوين يک اتفاق بين‌المللي است که مشخص نيست بار ديگر  چه زماني اين شهر ميزبان اين اجلاس باشد چراکه 200شهر در مسير جاده ابريشم قرار دارند و هر سال در يک شهر برگزار خواهد شد.

وي تاکيد کرد: بايد تمام تلاش خود را کنيم تا با ديدگاه مثبت و توجه به نقاط مثبت برگزاري اين اجلاس از ظرفيت‌هاي مهم اين اجلاس به نفع شهر قزوين و شهروندان آن استفاده کنيم.

باباپور بيان کرد: بر عهده گرفتن ميزباني اين اجلاس کار ساده‌اي نبود و شهرهاي بسياري اعلام آمادگي کردند که با معرفي و ظرفيت‌هاي اين شهر توانستيم اين ميزباني را بر عهده بگيريم.

وي گفت: دبيرخانه دائمي اجلاس جاده ابريشم و دبيرخانه مرکز جهاني شهروندان جاده ابريشم به شهر قزوين سپرده شده است که اين اتفاق بزرگي براي شهر قزوين مي‌باشد و بايد از اين ظرفيت مهم بهترين بهرهبرداري را کرد.

باباپور  گفت: در حاشيه اين اجلاس تفاهم‌نامه‌هاي اقتصادي مهمي منعقد خواهد شد و امتيازات خوبي کسب خواهيم کرد.

تامين زيرساخت‌هاي گردشگري وظيفه شهرداري قزوين نيست

وي گفت: تامين زيرساخت‌هاي گردشگري وظيفه شهرداري قزوين نيست بلکه وظيفه دستگاه‌هاي مربوطه مي‌باشد اما شهرداري قزوين به اين موضوعات تسهيل مي‌بخشد و حمايت مي‌کند.

باباپور گفت: مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه مايه افتخار شهر قزوين است و اين اثر تاريخي آبروي شهر شده است.

باباپور بيان کرد: برگزاري موفق اين اجلاس زمينه پيشرفت‌هاي ديگر در آينده است.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط