یکشنبه ۱۳۹۴/۱۱/۱۱

رستمي، صاحب‌نظر در حوزه برندسازي شهري:

شرايط مناسب براي شکل‌گيري برند معتبر در قزوين فراهم شود

محمدرضا رستمي، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و استاد و صاحب‌نظر در حوزه برندسازي شهري گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي شهر قزوين بايد شرايط مناسب براي شکل‌گيري برند معتبر در اين شهر فراهم شود.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ رستمي در جمع کارشناسان و مديران شهرداري قزوين افزود: "رضايت‌مندي گردشگران" از مهم‌ترين شاخص‌هاي توسعه برند سازي شهر قزوين  است که بايد در اين زمينه سرمايه‌گذاري صورت گيرد.

وي بيان کرد: در معرفي شهر قزوين بايد هماهنگي و همسويي بين مسئولان سياسي، اقتصادي، فرهنگي، مذهبي و مردم باشد تا شهر قزوين با يک برند مشخص معرفي شود.

معاون وزير ورزش و جوانان ادامه داد: مردم، سرمايه‌گذار و گردشگر سه گروه مهم براي برند سازي شهر قزوين است.

اين استاد با بيان اينکه شهروندان رکن اصلي برندسازي شهري هستند، گفت: در فضاي مجازي از قزوين فقط عکس موجود مي‌باشد و خيلي کم محتوي صوتي و فيلم براي معرفي شهر قزوين وجود دارد.

وي بيان کرد: عمده عکس‌ها معطوف به تاريخ قزوين مي‌باشد و کمتر به ساير دارايي‌هاي قزوين پرداخته شده است.

رستمي با تأکيد بر اينکه گردشگران خارجي علاقه‌مند به ديدن فيلم براي انتخاب شهر موردنظر براي سفر هستند، گفت: محتوي مکتوب در فضاي مجازي براي معرفي شهر قزوين بسيار کم است.

معاون وزير ورزش و جوانان بيان کرد: قزوين داراي 36درصد جمعيت جوان، ظرفيت دانشگاهي و دانشجويي بالا و شخصيت‌هاي مؤثر استاني و ملي است و اين دارايي‌ها سرمايه قزوين مي‌باشد.

وي با بيان اينکه بيکاري در جامعه تأثير منفي براي برندسازي شهري خواهد گذاشت، گفت: اعتماد، احترام، مشارکت، نشاط، رضايت و اميد سرمايه‌هاي اجتماعي هر جامعه است که در صورت پائين بودن آن تأثير منفي در برندسازي شهري خواهد گذاشت.

رستمي بازار قزوين، اماکن تاريخي و ميراث فرهنگي، اماکن طبيعي و شخصيت‌هاي ملي را از سرمايه‌هاي گردشگري قزوين دانست و گفت: براي برندسازي شهر قزوين اقداماتي صورت گرفته است اما کافي نيست و بايد به اين موضوع بيشتر پرداخته شود.

وي با اظهار اينکه هيچ گروه و مشاور تخصصي در ايران در رابطه با موضوع برندسازي وجود ندارد، بيان کرد: تنها گروهي که در تلاش است تا بتواند در زمينه برندسازي شهري فعاليت کند گروه ياد آفرين مي‌باشد.

اين استاد و صاحب‌نظر در حوزه برندسازي شهري گفت: نام، لوگو، تبليغات و بازاريابي از آيتم‌هاي برندسازي نيستند بلکه اين عوامل باعث تقويت، حمايت، ارتقاء برند مي‌باشد.

وي با بيان اينکه برندسازي شهري فعاليتي بلندمدت و استراتژيک است، گفت: برندسازي شهري، اعمال آگاهانه‌اي است که موجب تغيير و ارتقاء يک تصوير ذهني ميشود.

رستمي گفت: تصوير کلي آن شهر و مجموعه آنچه از شهر در ذهن افراد تداعي مي‌شود مفهوم برندسازي شهري مي‌باشد و همچنين شامل مجموعه‌اي از افکار، احساسات و انتظاراتي است.

وي تصريح کرد: برندسازي شهر از رقابت‌هاي شهرهاي جهان براي جذب گردشگر، سرمايه‌گذار، استعدادها و نخبگان آغاز شد که سبب شروع مفهوم راهبردي برند در حوزه شهري شد.

رستمي افزايش رضايت و دل‌بستگي شهروندان، افزايش گردشگري داخلي و خارجي و افزايش سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي از کارکردهاي برندسازي شهري عنوان و بيان کرد: تغيير برند مانند تغيير کاغذ کادو و روبان هست و تغيير موقعيت مانند تغيير هديه درون کاغذ کادو است.

وي به نقش روابط عمومي‌ها در برندسازي شهرها اشاره و بيان کرد: روابط عمومي‌ها در ايران ضعيف‌ترين موقعيت را در سازمان‌ها دارند و با ضعيف‌ترين قابليت‌ها و توانائي‌ها فعاليت مي‌کنند و اين در حالي است که مؤثرترين موضوع در برندسازي شهري عملکرد روابط عمومي‌ها مي‌باشد.

رستمي بيان کرد: افزود: رضايت و تعلق شهروندان نسبت به شهر خود، افزايش حضور گردشگران داخلي و خارجي و همچنين افزايش سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در حوزه توسعه شهر از کارکردهاي اصلي برند است.

وي ادامه داد: برند مي‌تواند نتايج بسيار مثبتي را در اجتماع از خود بر جاي بگذارد، از ويژگي‌هاي اصلي برند مي‌توان به شهرت، محبوبيت و رقابت اشاره کرد.

رستمي به برخي از رويکردهاي اصلي در حوزه برند اشاره و بيان کرد: تهيه و تدوين برنامه‌هاي راهبردي، اقدامات هماهنگ براي فعاليت برند در شهر، مشارکت شبکه‌ها و پايدار بودن فضاي شهري از ديگر موضوعاتي است که بايد در حوزه برند به آن توجه کرد.

وي در ادامه حل چالش‌هاي موجود در عرصه برندسازي کشور را يک امر ضروري دانست و افزود: بايد اقدامات فرهنگي و رسانه‌اي براي برندسازي افزايش يابد.

رستمي اظهار کرد: بحث برند در ادبيات فارسي با ترجمه‌هاي متعددي روبه‌رو شده است که بهترين ترجمه کلمه ياد سازي براي برند در کتاب‌هاي مختلف در نظر گرفته‌شده است.

رستمي تصريح کرد: برند سازي شهري به‌منظور ايجاد تمايز، شهرت، محبوبيت و رقابت در بين شهرها يکي از مهم‌ترين نکات برند به حساب مي‌آيد.

وي مديران شهر، اسناد تاريخي شهر، گفتمان غالب شهر، مردم، گردشگران، سرمايه‌گذاران و مشتريان شهر از روايان اصلي براي معرفي يک شهر هستند، گفت: اکنون ايران در شرايطي قرار دارد که مي‌تواند در موضوعاتي که براي برندسازي ضعيف مي‌باشد با ورود سرمايه‌گذار  به نتايج خوبي برسد.

اين استاد و صاحب‌نظر در حوزه برندسازي شهري ادامه داد: هويت برند مجموعه‌اي بي‌همتا از ديدني‌ها، شنيدني‌ها و هر آنچه مي‌توان از برند حس کرد مي‌باشد.

وي بيان کرد: برند سازي شهري چارچوب ابزاري براي ايجاد تمايز، تمرکز، سازمان‌دهي مشخصه‌هاي برتري و رقابت مي‌باشد.

رستمي افزود: برندسازي شهري تصوير کلي آن شهر و مجموعه آنچه از شهر در ذهن افراد تداعي مي‌شود، است.

 اين استاد و صاحب‌نظر در حوزه برندسازي شهري گفت: برندسازي شهري شامل مجموعه‌اي از افکار و احساسات و انتظاراتي است و همچنين تعهدات مشخص و قانع‌کننده‌اي را شکل مي‌دهند.

وي اضافه کرد: با برندسازي شهري مردم قادر خواهند بود انتخاب آسان‌تري داشته باشند.

پايان پيام

 

 

تصاویر مرتبط