سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۱/۱۵

روشن پژوه، مجري مسابقه محله :

بايد مکان هايي ويژه بازي کودکان در شهر ها احداث شود

مطالعه اجمالي بروي بازي هاي بومي و محلي انجام دادم. يکي از اهداف اين بازي ها اين است که همه باهم مي برند و يا مي بازند؛ اين بازي ها باهم بودن را رمز پيروزي و پيشرفت مي دانند وزندگي جمعي را رواج مي دهند.

 

مسعود روشن پژوه، مجري باسابقه تلويزيون دربرنامه هاي پرطرفدار "مسابقه محله"، "گل وگلدون" و" ببين وبگو" را اغلب بچه ها آنهم بچه هاي ديروز مي شناسند؛حضور پرشور وي در دومين جشنواره بازي واسباب بازي واستقبال بي نظير مردم از برنامه ي او يکي از جذابيتهاي خاص بزرگترين رخدادنوروزي قزوين در سال 91 بود. گفت وگو بااين هنرمند را که دوستدار کودکان ونوجوانان ايراني است در ادامه مي خوانيد.
*دومين جشنواره بازي واسباب بازي کودکان ديروز وامروز قزوين را چطور ارزيابي مي کنيد ؟
نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد/عالم پير دگر باره جوان خواهد شد...
من براي اولين بار بود که به اين جشنواره مي آمدم. حضور اقشار مختلف مردم بويژه خانواه ها دراين جشنواره برايم جالب بود؛ بايد گفت بزرگترين دغدغه مردم اين روزها تعليم و تربيت فرزنداشان است و بازي و اسباب بازي يکي از فاکتورهاي اصلي شخصيت سازي کودکان محسوب مي شود؛ تمامي اين موارد مد نظر دوستان قرار گرفته است تا اين هدف را به بار بنشانند.اين روز ها، وقت بازي کودکان است و اميدوارم در اين فرصت که براي بچه ها شکل گرفته ، مسئولان به اهداف خود دست يابند.
*شما سال هاست که در حوزه برنامه سازي براي کودک فعاليت داريد ؛ضرورت و اهميت کار براي کودکان در دوران کنوني را که بچه ها به نوعي از عالم کودکي فاصله گرفتند در چه مواردي مي دانيد؟
به دليل رشد جمعيت، فضاهاي زندگي هر روز محدود تر از قبل مي شود و بچه ها به فضاهاي بازي آنهم به صورت دسته جمعي دسترسي ندارند. طبيعتا شخصيت سازي کودک زماني است که چشم بچه به جهان باز مي شود و اولين برخورد والدين با کودک نيز از طريق بازي صورت مي گيرد همان شکلک در آوردن براي کودک يک بازي است براي اينکه جلب توجه مي کند. من 22سال است که عمدتا ساخت برنامه در حوزه ي کودک و نوجوان را آغاز کردم تلاشم اين بوده به وسيله بازي مثلا دقت بچه ها را بالا ببرم. بچه ها گاه در کنار بازي کردن، ورزش، توجه و يادگيري را تجربه مي کنند. در حال حاضربه غير از مکانهاي ورزشي ما فضاي بازي براي بچه ها نداريم. فضايي که بچه ها در آن پيش و پاافتاده ترين سرگرمي ها مثل شکستن شيشه ويا حتي خاک بازي راتجربه کنند. مطمئنا کشور در حال پيشرفت ايران را پدران ما که فضاهاي بازي داشتند درست کردند، بچه هاي ما که فضاي بازي ندارند و پاي بازي هاي کامپيوتري مي نشينند و تحرک وخلاقيت ندارند قرار است براي کشور چطور فعاليت کنند؟ اين دغدغه اي است که امروزه وجود دارد. شهرداري ها بايد در فکر ساخت فضاهايي فقط مختص بازي بچه ها باشند. ومن در برنامه هاي خود سعي کردم به همراه بازي يادگيري بچه ها راهم مورد توجه قرار دهم ؛ شايد ميزان يادگيري 10 درصد بوده، ولي همان مقدار را نيز کافي مي دانم.
*مردم شما را با برنامه هايي همچون مسابقه محله، گل وگلدون ، ببين و بگو مي شناسند سرگرمي ها و بازي هايي که مملو از نشاط و شادابي بود؛ برگزاري جشنواره بازي و اسباب بازي هم در راستاي همين نوع سرگرمي ها شکل گرفته است به عقيده شما چطور مي توان حساسيت توجه به اين بازي ها را در بين آحاد جامعه بويژه کودکان و نوجوانان تقويت کرد ؟
من مطالعه اجمالي بروي بازي هاي بومي و محلي انجام دادم. يکي از اهداف اين بازي ها اين است که همه باهم مي برند و يا مي بازند؛ اين بازي ها باهم بودن را رمز پيروزي و پيشرفت مي دانند وزندگي جمعي را رواج مي دهند. متاسفانه امروزه بازي و زندگي ها به صورت انفرادي دنبال مي شود که نشان مي دهد فرهنگ گذشته ي ايراني کمرنگ شده است. تنها جايي که بچه ها با هم هستند مدرسه است ولي متاسفانه مدارس به وظايف خود در اين بخش واقف نيستند. برگزاري اين جشنواره ها ممکن است در کوتاه مدت جوابگو باشد ولي پايدار نيست. بچه ها بايد با اين جشنواره در طول سال ارتباط داشته باشند اهداف اين جشنواره بايد استمرار پيداکند و درهر سال تکرار شود.
*چه بازي هايي که در دوران کودکي خود انجام مي داديد ؟
هفت سنگ و کبدي زياد دوست داشتم. در حال حاضر ورزش کبدي جزو ورزشهاي جهاني محسوب مي شود با اين اتفاق بايد اميدوار بود وتلاش کرد ديگر ورزشها وبازي ها را که ريشه در فرهنگ کهن ما دارند در سطح بين المللي مطرح کنيم. اين مهم است که چطور به موضوع نگاه کنيم.
*کاري که شما در مسابقه ي محله انجام داديد بسيار مشابه بازي هايي بود ک در قديم ايران انجام مي گرفت در مورد ايده و چگونگي ظهور ايده آن توضيح مي دهيد؟
امير سماواتي طراح آن بود ودر اواخر سال 67 از گروه کودک شبکه دو پخش شده بود.من بعد از بازي در يک فيلم داستاني براي اجرا در اين مسابقه تست دادم ومتوجه شدم که با روحيات من سازگاري زيادي دارد.
*در خصوص اولين اجراي تان صحبت کنيد ؟
اولين اجراي تلويزيوني من بود قبل از آن چند کار تئاتر انجام داده بودم وحال که بعد از چندين سال ادامه پيدا کرده به خاطر اين است که باروحيات من سازگاري خاصي دارد. شايد يکي از جذابيتهاي مسابقه ي محله اين بود که بچه ها هر کاري که مي خواستند انجام مي دادند دريچه اي بود به سمت واقعيتهاي زندگي کودکان که مخطب خاص خود را جذب کرد.
*آماري از تعداد مسابقه هاي محله اجرا شده داريد ؟
شايد بيشتر از هزارو صد يا دويست برنامه؛ اولا که حتي يک قسمت ازاين مسابقات کپي نيست  برنامه اي مشابه اين مسابقه در کانال 5 کشور ترکيه بنام "اين محله" پخش
مي شود .
*تا حالا شده به مرحله اي برسيد که ديگر نخواهيد ادامه بدهيد؟
اولا که سن من مقداري بالا رفته و به مرحله ي بزرگسالي رسيدم...
*متولد چه سالي هستيد؟
سال 43. بايد بگويم در هر مسابقه با دوهزار بچه سروکار داريم که هنوز برايم لذت بخش است ولي از توان فيزيکي کاسته شده و اجازه نمي دهد آن کارهايي را که دلم مي خواهد انجام بدهم . من سعي مي کنم اززمان ميان برنامه ها کم کنم وترجيح مي دهم بجاي 15 ثانيه انيميشن تصوير 5 بچه ي ايراني را نشان بدهم. اين کار به نظر من برنامه ساز بسيار ارزشمند تر ازيکسري کارهاي خاص است.
*چه خاطره ي خاصي از دوران کودکي خود داريد؟
اصليت من کرماني است. يادم مي آيد در زمان کودکي مادرم يک خاله ي پيري داشت که وقتي نوروز به خانه اش مي رفتيم مارا به کوه ودشت مي برد ؛ آنزمان طبيعت خيلي زيبا بود ولي حالا وقتي بچه ها را به بيرون شهر مي بري لذت نمي برند روز طبيعت فرصت خوبي است براي اينکه سنتهاي اين چنيني احياء شوند.به هرحال بايد يادمان باشد روزي بچه بوديم بچگي کرديم و کودکان امروز حق دارند که بازي کنند؛ حق دارند چيزي رابشکنند ودر کل حق دارند بچگي کنند.
*نظرتان در مورد شهر تاريخي قزوين چيست ؟
در قزوين دو مسابقه ي محله اجرا کردم. بايد گفت کهن دياري است قزوين؛ ويژگي هاي تاريخي ، فرهنگي ،علمي، اقليمي، غذايي وحتي شيريني هاي سنتي آن مثال زدني است که به ندرت پيش مي آيد در خطه اي تماي آنها وجود داشته باشد.تمامي اين توانمندي ها رسالت مسئولان را سنگين تر مي کند که از اينهمه پتانسيل به نحو مطلوبي استفاده کنند توانمندي هايي که هريک از آنها براي موفقيت يک ملت مهم است.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط