یکشنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۸

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين خبرداد:

نوروز 91 مردم ايران ميهمان دومين جشنواره بازي واسباب بازي در قزوين هستند

بزرگ ترين برنامه فرهنگي کشور با عنوان دومين جشنواره ملي و نمايشگاه بازي واسباب بازي قزوين نوروز سال91 از سوم تا يازدهم فروردين ماه درمجموعه تاريخي سعدالسلطنه برگزار مي شود و در کنار اين حرکت مهم، هفتمين جشنواره نوروزي صنايع دستي استان نيز فعاليت خواهد کرد

 

 به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين؛ مهندس سعيد وزيري نژاد در نشست خبري با حضور اصحاب رسانه استان با بيان اينکه اولين جشنواره و نمايشگاه بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز در سال 90 بارويکرد ملي و با استقبال خوب مردم کشور و استان قزوين برگزار شد، اظهارداشت: اقدامي خاص و البته دشوار در نوروز به انجام رسيد و موجب گرديد 100هزار نفر از اين جشنواره و نمايشگاه بازديد  کنند.
وي تصريح کرد: طبق نظر سنجي هاي به عمل آمده از شرکت کنندگان، به نتايج خوبي رسيديم چراکه مشخص شد اهداف جشنواره که همان شناساندن بازي و اسباب بازي هاي مفيد و بيان مضرات بازي و اسباب بازي هاي مخرب اعمال شده است و اين دستاورد براي برگزاري اين جشنواره در سال آتي به نقطه قوت تبديل شد.
اين مسوول با بيان اينکه تمامي اقدامات وبرنامه ريزي ها براي برگزاري اين جشنواره در نوروز سال91 به انجام رسيده افزود: دومين جشنواره ملي بازي واسباب بازي قزوين در قالب برنامه هاي متنوع از سوم تا يازدهم فروردين ماه در مجموعه تاريخي سعدالسلطنه _فضاي دو هکتاري_برگزار مي شود در کنار اين جشنواره صنايع دستي با تلاش سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان نيزدر قالب40 غرفه فعاليت خواهد کرد.
وزيري نژاد در رابطه با اهداف اين جشنواره يادآور شد: يکي از دغدغه هاي مديران کنوني اين بود که چرا قزوين با داشتن آثار تاريخي متعدد هميشه از نظر ميزان گردشگران نوروزي در ميان ديگر استان هاي کشور در انتهاي فهرست قرار دارد که اين موضوع از سال ها قبل مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مشخص شد يکي از مشکلات موجود در اين حوزه فقدان فضاي تفريحي لازم براي گردشگران و بازديد کنندگان است.
وي ادامه داد: با اين رويکرد اقدام به ايجاد جشنواره بازي و اسباب بازي کرديم تا قزوين به مقصد گردشگري تبديل شود ومعتقديم برگزاري اين گونه برنامه ها و همچنين «روز قزوين»، به عنوان يکي از اين حرکت هاي مفيد در اين راستا قادر خواهد بود نياز مرکز استان را در بحث جذب گردشگر تاحدودي تامين نمايند.
وي ادامه داد: همچنين شهرداري قزوين  از دو سال قبل در بوستان باراجين به احداث فضاهاي تفريحي تجاري متعدد براي جذب گردشگر اقدام نمود و اين حرکت با يک نگاه ملي صورت گرفت تا موجب تحول شهر قزين تا5 سال آتي شود.
مدير عامل سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين در ادامه با تاکيد بر اينکه برنامه هاي متعدد شهرداري باتوجه به توانمندي ها و مفاخر شهر قزوين پي ريزي و اجرا مي شود، بيان کرد: شناساندن قزوين در سطح ملي و بين المللي بزرگ ترين هدف ماست تا اتفاقات خوب ومبارکي در اين شهر به انجام رسد.
وزيري نژاد در ادامه ابعاد مختلف دومين جشنواره ونمايشگاه بازي واسباب بازي را به تصوير کشيد وگفت: در کنار معرفي سعدالسلطنه به عنوان يک مجموعه تاريخي بي مانند احيا و معرفي بازي هاي بومي به کودکان وخانواده هاي آنان در دستورکار قرار دارد و تلنگر مقايسه اي با بازي هاي جديد و وارداتي صورت مي گيرد. در کنار اين با فراهم آوردن محيطي شاد به والدين، اين آگاهي به آنان داده مي شود که براي خريد نوع اسباب بازي فرزند خود چگونه رفتار کنند.
اين مسوول از ارايه خدمات فرهنگي هنري ويژه کودکان در اين نمايشگاه صحبت کرد و گفت: با استفاده از نظرات هنرمندان و صاحب نظران مربوطه از قزوين وقم غرفه معارف ديني و قرآني با هدف آشنا کردن کودکان بامباحث اسلامي از طريق بيان قصه هاي انبيا وشيوه هاي جذاب ديگر در دستور کار نمايشگاه قرار دارد.
وي همچنين از فعاليت غرفه خلاقانه براي کودکان خبر داد وگفت: اجراي تئاتر خلاق، اتاق بازي و خلاقيت، نقاشي، ساخت اسباب بازي با وسايل دور ريختني، از جمله برنامه هاي خاص اين غرفه است. همچنين در کنار اين غرفه برنامه هاي ورزشي و سرگرمي با فعاليت هايي همچون استعداديابي، تعادل اعصاب، بازي هاي فکري و معرفي بازي هاي بومي و هنري استان براي کودکان اجرا خواهد شد.
مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي يادآورشد: غرفه سلامت و روانشناسي کودک و خانواده اقدام مهم ديگري است که در آن کارشناسان در خصوص تاثيرات بازي و اسباب بازي در رشد خلاقيت کودکان صحبت مي کنند و در اين مجال مباحثي در رابطه با تغذيه، سلامت کودک ومشاوره رايگان به کودکان در کنار راهنمايي به والدين براي برخورد صحيح با فرزندانشان ارايه مي شود.
وزيري نژاد در ادامه از چگونگي فعاليت غرفه فروشگاهي اين جشنواره سخن گفت و از فروش اسباب بازي حرکتي، مهارتي، فکري، بازي هاي آموزشي و کمک آموزشي و همچنين بازي هاي رايانه اي در اين غرفه ياد کرد.
اين مسوول در ادامه يکي از جذابيت هاي خاص اين جشنواره را به نمايش گذاشتن دو موزه اسباب بازي کشور در قزوين دانست و توضيح داد:300 اسباب بازي قديمي ازشهر قزوين و يکهزار اثر از اسباب بازي هاي قديمي کل کشور در کنار بخش ساخت اسباب بازي هاي قديمي و آموزش آن به کودکان از جمله جذابيت هاي ديگر اين جشنواره است.
وي ادامه داد: بخش ديگر، به نمايش آثارکودکان ديروز اختصاص دارد. در اين بخش خاطرات تلخ و شيرين کودکان ديروز بازگو مي شود. همچنين 200 قطعه عکس قديمي از کودکان ديروز به نمايش گذاشته مي شود و در اين بين تصاويردوران کودکي بزرگاني همچون شهيد رجايي نيز به چشم مي خورد.
مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي يادآورشد: طي 9 روز برپايي جشنواره ونمايشگاه ملي بازي و اسباب بازي 5 برنامه مختلف هنري شامل؛ خيمه شب بازي و نمايش هاي عروسکي با رويکرد مباحث هويت شهري و بومي و شناساندن اثرات سوء استفاده از اسباب بازي هاي غربي به نمايش در مي آيد..
 اين مقام مسوول با بيان اينکه 3 استان کشور در بخش اجراي موسيقي محلي خود در اين جشنواره حضوردارند، خبرداد: در اين اقدام مهم نوروزي 8 استان در بخش نمايش بازي هاي بومي ومحلي، 3 استان نمايش گذاشتن کارکترهاي عروسکي خود و 11استان کشور در نمايشگاه صنايع دستي شرکت دارند.
وزيري نژاد از همکاري صدا وسيما در پوشش خبري اين جشنواره خبرداد و گفت: روزي يکساعت برنامه ويژه خان بابا به همراه کارکترهاي عروسکي ديگراستان ها از سوي رسانه ملي پخش خواهد شد.
وي ضمن اينکه از برگزاري مسابقات متعدد در نظر گرفته شده صحبت مي کرد، اظهارداشت: توزيع نشريه تخصصي کودک و نوجوان در24صفحه که از سه ماه قبل تلاش ها براي انتشارآن صورت گرفته از ديگر اقدامات ما بوده و سعي شده با اطلاع رساني قبلي برنامه هاي جشنواره و نمايشگاه، حق انتخاب رابه خانواده ها براي استفاده از آنها بدهيم.
وي اضافه کرد: در سال 90 ميانگين ساعات بازديد نمايشکاه بين دو تاسه ساعت بود که اميدواريم در سال جديد به چهار ساعت افزايش يابد.
وي با تاکيد بر اينکه بزرگ ترين برنامه فرهنگي کشور طي ايام نورز درقزوين به انجام مي رسد، افزود: برنامه هاي اين جشنواره باهمفکري شوراي سياستگذاري کلان شهرداري وهمه زيرمجموعه ها به همراه سازمان ميراث فرهنگي و دستگاه هاي مشارکت کننده اي همچون صداوسيما، اداره کل فرهنگ وارشاد، نيروي انتظامي و سازمان صنعت، معدن و تجارت به انجام مي رسد و کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان کشور با ما همکاري دارند.
مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين با بيان اينکه تبليغات جشنواره در سال جاري 5 برابر سال قبل است، ادامه داد: تابلوهاي بزرگ(بيلبوررد)، بنرها، فيکسچرها، تيزرها و زيرنويس هاي تلويزيوني اين جشنواره از 20 اسفندماه جاري در شهر نصب شده و در معرض ديد عموم قرار دارند.
وزيري نژاد در مورد نحوه فعاليت جشنواره توضيح داد: وسعت جشنواره امسال که بهره مند از40 غرفه است با افزايش راسته قيصريه در مقايسه با جشنواره قبل يک سوم افزايش خواهد يافت و ساعات کاري آن از 10 صبح تا21 شب بوده و از ساعت 13 تا16زمان استراحت تعيين شده است. همچنين جمعه صبح به خاطر برگزاري نماز جمعه برنامه تعطيل بوده و جشنواره بعدازظهر به کار خود ادامه مي دهد.
اين مسوول يادآورشد: بر اساس برآوردها پيش بيني مي کنيم روزانه حداقل15هزار نفر از جشنواره بازديد کنند که در مجموع 150 هزار نفر از اين حرکت بزرگ فرهنگي استقبال خواهند کرد.
مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين خبرداد: درطول برگزاري اين دو جشنواره خيابان امام خميني(ره) از مسير فلکه رشت تا ميدان آزادي دوطرفه مي شود تا گردشگران نوروزي که وارد قزوين مي شوند به راحتي به مجموعه تاريخي سعد السلطنه قدم بگذارند از سويي5 پارکينگ در خيابان هاي امام خميني، چهارانبياء وشهيد انصاري با ظرفيت حدود 350 خودرو پيش بيني شده و در اختيار مردم و جشنواره قرار مي گيرد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط