یکشنبه ۱۳۹۰/۱۲/۱۴

كتاب «سرآغاز عكاسي در قزوين» به چاپ دوم رسيد

چاپ دوم كتاب سرآغاز عكاسي در قزوين، تأليف مهدي نورمحمدي، با اضافات و تجديدنظر در 336 صفحه به همراه 236 قطعه عكس ناياب قديمي منتشر شد.

 

اين كتاب در 4 فصل تنظيم شده است؛ فصل اول به پيشينة عكاسي در قزوين اختصاص دارد. براساس اين تحقيق، نخستين عكس در تاريخ عكاسي در قزوين توسط لوئيچي مونتابونه ايتاليايي در سال 1241 خورشيدي گرفته شده است. در ادامة اين فصل، چهار نمونه از عكس‌هاي مونتا بونه از قزوين به چاپ رسيده است. اصل اين عكس‌ها در هلند، ايتاليا و آلبوم خانة كاخ گلستان نگهداري مي‌شود. فصل دوم به زندگي نامه و نمونه عكس‌هاي عكاسان اوليه و قديمي‌ قزوين همچون امجد الوزراه، صارم لشكر، محمد همرنگ، عين السلطنه، اسماعيل اميرشاهي، سيد علي بَحراني، آندره، گاراگين سيمونيان و ... اختصاص دارد. فصل سوم در برگيرندة عكس‌هايي قديمي از بناهاي تاريخي قزوين است كه توسط عكاساني همچون؛ آنتوان خان سوريوگين، آقايانس، دمورگان و تعدادي ديگر از عكاسان ناشناس گرفته شده است.
فصل چهارم مشتمل بر عكس‌هايي از رجال و خاندان‌هاي قزويني در دور‌ة قاجار و اوايل عصر پهلوي است كه به جز چهار مورد، عكاسان آنها شناخته شده نيست.
اين كتاب، از لحاظ معماري، ميراث فرهنگي، آداب و رسوم و مردم شناسي، يك مرجع مهم و ماندگان براي معرفي شهر تاريخي و فرهنگي قزوين محسوب مي‌شود. كتاب سرآغاز عكاسي در قزوين با مبلغ 8500 تومان در كتابفروشي‌ها در دسترس علاقه‌مندان مي‌باشد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط