یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳

چند توصیه ایمنی مهم برای روزهای برفی و یخبندان

بارش برف صحنه های زیبایی را برای شهر قزوین به ارمغان آورده است،اما بارش این نعمت زیبای الهی همواره دردسرهایی هم دارد؛ مثل زمین خوردن‌‌ها، سر خوردن اتومبیل‌‌ها روی زمین لغزنده و افزایش تصادفات رانندگی و ....

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ توصیه می شود قبل از شروع حرکت حتماً تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه خود را کنترل کنند و به آرامی سرعت خودرو را زیاد و از دنده سنگین شروع کرده و سپس با بیشترین سرعت ممکن، وارد دنده بالاتر شوید،حرکت با دنده دو، به کاهش لغزش چرخ کمک می‌کند.

 

سرعت خود را تنطیم کرده و فاصله توقف خود را با خودروی جلویی، ده برابر حد توصیه شده زمان های عادی، حفظ کنید و برای رد شدن از یک سربالایی با خودروی جلویی فاصله گرفته و سپس با یک سرعت ثابت و بدون نیاز به تعویض دنده، در سربالایی حرکت کنیدو از دنده سنگین هنگام رفتن به سراشیبی استفاده کنید. به جز مواقع ضروری، ترمز نگیرید و برای کاهش سرعت از دنده معکوس استفاده کنید و با توجه به لغزندگی معابر، تنها در صورت لزوم‌ در خیابانها تردد کنید و توصیه های ایمنی در روزهای برفی هنگام بارش برف و لغزندگی در پی بارش و یخبندان پس از آن باید توصیه‌های ایمنی را رعایت کرد و از حوادث جلوگیری کرد.

 

زمستان اگرچه سرد است و سخت، اما می‌توان با انجام کارهایی هرچند کوچک‌ آن را زیبا و خاطره‌انگیز کرد. انجام یک کار کوچک، مثل تکاندن یک درخت، یا مشارکت در یک پویش همیاری، هر چند به ظاهر ناچیز هستند، ولی لازم و ضروری هستند. یکی از اصول فرهنگ شهروندی، مشارکت شهروندان در حفظ، نگهداری و فعالیت‌های شهری است که این مشارکت می‌تواند در حد یک پارو کردن محل یا تکاندن درختان محل سکونت باشد.

 

توصیه های ایمنی در بخش عبور و مرور:

به منظور پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری حتما از پیاده‌رو عبور کرده و از تردد در سطح خیابان خودداری کنید و هنگام عبور از عرض خیابان با در نظر گرفتن فاصله از وسیله نقلیه با احتیاط کامل عبور کرده و از دویدن خودداری کنید و هنگام عبور از معابر مواظب سقوط قندیل‌های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان باشیدو از عبور از سطح یخ‌زده حوض‌ها و دریاچه‌های مصنوعی پارک‌ها جدا خودداری کنید.

 

آرام برانید؛

در فصل زمستان به دلیل بارش برف و باران و یا یخبندان در جاده‌ها باید با سرعت کمتری رانندگی کرد. در صورت بخارکردن شیشه جلو از دستگاه تهویه خودرو استفاده کنید و یا شیشه سمت راننده را کمی پایین آورید تا شیشه‌ها بخار نکند و دید کافی داشته باشید. چنانچه به هر دلیلی خودروی شما دچار سُرخوردگی شد، اعتماد به نفس داشته باشید و به خودتان مسلط باشید زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید، در هنگام سرخوردن ماشین از ترمز کردن بپرهیزید، ضربه زدن به ترمز بر روی یخ، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث سرخوردن بیشتر می‌شود. بهتر است خودرو را در هنگام لیز خوردن در حالت دنده‌سنگین نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید زیرا ماندن در این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به رانندگی می‌دهد. از رانندگی با سرعت بالا و سبقت‌گرفتن در جاده برفی شدیدا بپرهیزید.

 

توصیه های ایمنی برای کودکان:

 

پرتاب گلوله برفی ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود، به منظور پیشگیری از سقوط از ارتفاع، از نزدیک شدن کودکان به لبه محل‌های مرتفع جلوگیری کنیم

 

توصیه های ایمنی برای ساختمانها:

 

با توجه به وزش باد و احتمال بروز حوادث، در هنگام وزش باد ز زير دکل سيم هاي برق، ديوارهاي قديمی نا ايمن و ساختمان های در حال احداث كه امكان پرتاب اشياء و مصالح از آنها وجود دارد، تردد نکنید. از قرار دادن هرگونه اشياء مانند گلدان،ظروف شيشه اي و ...، در لبه ی پنجره ها و بالكن های ساختمان های بلند مرتبه مشرف به پياده رو و كوچه ها جدا خودداري شود و در هنگام ترك اماكن از خاموش بودن كليه منابع حرارتي روشن، اطمينان حاصل کنید.

 

توصیه های ایمنی برای محافظت از شما در هنگام استفاده از وسیله های گرمایشی:

 

وسایل گرمایشی شعله دار نیاز به فضایی برای ورود هوا به داخل منزل دارند و هیچ موقع به دلیل سرد شدن هوا اقدام به بستن کامل روزنه ها و زیر در و لابه لای پنجره ها ننمایید و بهتر آن است که از لباس بیشتری استفاده کنید و فقط دودکش های گالوانیزه ورق سفید مورد تایید است.

 

استفاده از از دودکش آکاردئونی، فنری و آلومینیومی هر لحظه می‌تواند حادثه ناگواری را رقم بزنید و حتما قبل از خواب از داغ بودن قسمت فوقانی لوله های بخاری مطمئن شوید ،چرا که سرد بودن لوله های دودکش بخاری نشانی از خطر گازگرفتگی و تولید مونوکسید است،وزش باد شدید می تواند باعث جدا شدن کلاهک دودکش ها و لوله های وسایل گرمایشی گردد که می بایستی توسط شهروندان کنترل شود.

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط