دوشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۹

ظرفیت های بی بدیل قزوین در عرصه بین الملل

داوود رضایی اسکندی مشاور معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه اظهار کرد: استان قزوین ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که استقرار شهرک‌های صنعتی و پارک علم و فناوری بیان‌گر این ظرفیت‌ها است.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ این مسئول گفت: برای تسهیل فعالیت اقتصادی خارجی، وزارت خارجه در چهار حوزه فعالیت می‌کند که یکی از حوزه‌ها، ارائه خدمات فنی و مهندسی است؛ به تمام شرکت‌هایی که در کشور از توانمندی صادرات برخوردارند تعامل داشته و به آنها سرویس ارائه می‌دهیم؛ برای نمونه 60 پروژه در عراق داشته و در حوزه‌های مختلف راهسازی و مدرسه در کشور عراق و تاجیکستان فعالیت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: قزوین می‌تواند شرکت‌های توانمند فعال در حوزه فنی و مهندسی داشته باشد؛ شرکت‌های مورد همکاری بزرگ بوده و از سابقه و توانایی مالی برخوردار هستند.

رضایی اسکندری یادآور شد: موضوع دیگر فعالیت اداره، مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است که در این راستا با پارک‌های علم و فناور و معاونت علمی و فناوری تعامل نزدیک داشته و در 5 الی 6 کشور از جمله ارمنستان و آفریقا کانون فناور تشکیل داده‌ایم.

وی افزود : بخشی از فعالیت‌های شرکت مربوط به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است که در راستا در واردات واکسن کووید از کشور چین و تعامل با سایر کشورها رایزنی‌هایی انجام دادیم.باتوجه به اینکه برخی واحدهای تولیدی کشور واکسن داخلی تولید می‌کنند، در راستای معرفی این تولیدات به بازار تلاش کردیم.حوزه فعالیت دیگر شرکت مربوط به تجارت یا تسهیل سازی صادرات کالاست که این نوع تجارت خرما، صادرات کشمش، کیوی و حتی تراکتور و خودرو را در بر می‌‎گیرد.

مشاور معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه توجه به صادرات محصولات کشمش را از جمله فعالیت‌های دیگر برشمرد و ابراز کرد: سعی کردیم تعاملاتی را برای صادرات کشمش به کشور روسیه داشته باشیم.مشکلاتی در حوزه صادرات وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر بوده و ظرفیت‌های مناسبی در استان وجود دارد که معرفی نشده است؛ برای نمونه شرکت‌های داخلی یا توان صادرات یا توان بازاریابی ندارند.

رضایی اسکندری خاطرنشان کرد: سایت دیپلماسی اقتصادی فعالیت بوده و موضوعات مختلفی مانند مناقصات، نمایشگاه‌ها و مباحث مربوط به حوزه شهری را در آن قید کرده‌ایم؛ این سایت می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای معرفی قزوین باشد.

وی در پایان افزود: در صورت تلاش شرکت‌ها برای معرفی ظرفیت‌های موجود استان قزوین از آنها حمایت می‌کنیم چراکه توانمندی‌های خوب و فرصت مناسبی برای صادرات در این استان وجود دارد.

تصاویر مرتبط