دوشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۹

تعاملات بین المللی نشان از سرزندگی قزوین دارد

ابوالفضل آقا علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هند؛ با بیان اینکه، عیار و ظرفیت هر شهری به میزان ارتباط گیری آن خصوصا در مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر بستگی دارد، اظهار کرد: در حوزه های بین المللی هر چه تعداد خواهرخواندگی ها و واردات تجاری و اقتصادی و فرهنگی بیشتر باشد نشان از سرزندگی و پویایی مدیران آن شهر دارد.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ آقا علیخانی ادامه داد: هر چه ارتباطات بین المللی بیشتر باشد قطعا نتیجه به نفع مردم و مجموعه شهری رقم خواهد خورد. در موضوع خواهرخواندگی انتظار می رود به همت شهرداری و حضور دفتر امور خارجه در استان اتفاقات خوبی برای این شهر رقم بخورد.

وی افزود: با توجه به اینکه قزوین نخستین شهر صنعتی کشور است و مهمترین چالش در شهرهای صنعتی موضوع سرمایه گذاری است باید حمایت جدی در حوزه تسهیلگری اتفاق افتد تا ذی‌نفعان شاهد گشایش امور در موضوع صنعت باشند.

وی همچنین گفت: در دوره های گذشته شهرداری،  اجلاس جاده ابریشم برگزار شد که تاثیر بسزایی در معرفی شهر  در حوزه داخلی و بین المللی داشت. ما از طریق این جاده ابریشم می توانیم جذب گردشگر کنیم. چراکه قزوین پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری دارد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، عنوان کرد:  برای توسعه شهر نباید تنها به گردشگران داخلی اکتفا کرد بلکه باید پیش از پیش قزوین را به گردشگران خارجی معرفی کنیم. قطعا در این حوزه به کمک وزارت امور خارجه نیاز داریم و در همین راستا ما هم پیگیر هستیم تا ارتباطات با شهر های خواهر خوانده به نتایج مطلوبی برسد.

وی عنوان کرد: ارتباطات و آمد و شدها برای جذب سرمایه گذار و پیشرفت طرح های عمرانی موثر است. در سال برگزاری اجلاس برای اولین بار بالغ بر ۶۰ تن از شهرداران جاده ابریشم در قزوین حضور یافتند اما به جهت عدم وجود زیرساخت لازم در استان اسکان آنان در هتل استقلال بود و میهمانان بین استان قزوین و تهران در تردد بودند.

وی همچنین گفت: بالغ بر ۲۰ نفر از همشهریان ما در وزارت امور خارجه دارای مسئولیت هستند و این موضوع می‌تواند نقطه عطفی برای واردات و صادرات و جذب سرمایه گذار  باشد.

آقا علیخانی ادامه داد: اگر سرمایه گذار اعتماد کند که سرمایه به جای مطمئنی می رود و برگشت دارد برای سرمایه گذاری اقدام خواهد کرد پس باید به گسترش تعاملات خواهرخواندگی ادامه دهیم. چراکه ازای هر گردشگر شغلی به وجود می آید که در رونق اقتصادی شهر بسیار تاثیر‌گذار است.

این مسئول اظهار کرد: کلیه ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و مذهبی در راستای خواهرخواندگی با کشورهای همسایه می تواند مورد توافق قرار گیرد. منطقه نمونه گردشگری باراجین ظرفیت ویژه ای است که که آینده روشنی را پیش روی ما قرار می دهد و نباید از ظرفیت باغستان سنتی قزوین و آثار تاریخی و قابلیت تبلیغی آن استفاده کرد.

وی افزود: بحث تشابهات ساختاری و مدیریت بحران هند و قزوین در مسئله سیل و زلزله می تواند منشایی برای فعالیتهای مشترک باشد.شرکتهای هندی در تجهیزات امدادی و آتش نشانی هم سرآمدند. با توجه به تحریم ها امکان تهیه تجهیزات پیشرفته اروپایی به واسطه هند برای کشور میسر است.۲50 میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری هند را شیعیان تشکیل می دهند ما برای آنها ویزا صادر می کنیم تا به ایران آمده و به شهرهای زیارتی مشرف شوند اما اگر استان پکیجی گردشگری به ما ارائه کند ما در اختیار تورهای هندی قرار میدهیم تا در سفر خود به ایران اماکن زیارتی و گردشگری قزوین را هم مورد توجه و بازدید قرار دهند، این پیشنهاد کاملا عملیاتی است.

این دیپلمات ایرانی با اشاره به ظرفیت دانشگاه های استان افزود: دانشگاه های استان ۲۰ بورس مجانی برای دانشجویان هند در نظر بگیرد تا تحصیل کرده و در کشور خود سمپاد قزوین شوند. اگر با بورس مجانی شروع کنید یک بازار بین المللی برای رشته های علمی رقم خواهد خورد.زمانی ۴۰ هزار دانشجوی ایرانی در هند مشغول تحصیل بودند چرا که دانشجویان را در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بدون کنکور پذیرش می کرد اما بعد برای تمامی خارجی ها کنکور اجباری شد.

وی به تحولات سیاسی هند اشاره کرده و گفت: اتفاقی که این روزها شاهد آن هستیم دولت جدید هند ضد اسلام است. ایرانیان مقیم هند و مسلمانان در حال خارج کردن سرمایه های خود از این کشور هستند و اولویت اول آنها سرزمین مادری است و در حال حاضر بسیاری از ایرانیان مقیم هند در حال مهاجرت به شهرهای مادری خود هستند و ما می توانیم از امکانات سرمایه ای و دانش فنی ایرانیان مقیم هند کمک بگیریم.به طور مثال محموله داروی آنفولانزایی که وارد ایران شد را یک پزشک ایرانی مقیم بمبئی تولید کرده است و یا واکسن کرونای تولید شده توسط یک پزشک ایرانی با هماهنگی مسئولان هندی به ایران منتقل شد.هند اقتصاد پنجم جهان است و در موارد مختلف می توان از ظرفیت آن استفاده کرد.هر یک از تجهیزات آتش نشانی که مورد نظر شماست را عنوان کنید تا از طریق دوستان و مذاکرات تعاملی در اختیار مجموعه شهرداری قرار گیرد.

وی افزود: پیشنهاد دیگر اینکه اگر یک نهاد بین المللی در استان دایر شود رفت و آمدهای بین المللی در استان آغاز خواهد شد اما لازمه اش آن است که هتل بین المللی در شهر قزوین تاسیس شود تا در صورتی که اجلاسی همچون راه ابریشم برگزار شد میهمانان برای استان مجبور به رفت و آمد بین قزوین و تهران نباشند.

آقا علیخانی در پایان گفت: بعضی اوقات تقاضا عرضه را ایجاد می کند. اگر یکی از دبیرخانه های مستقر در تهران همچون دبیرکل  اکو را به قزوین منتقل کنید ده سفیر مستقر در دبیرخانه به قزوین منتقل خواهند شد و این رفت و آمدهای بین المللی ایجاد زیرساختهای لازم برای رشد و توسعه قزوین را فراهم خواهد کرد.قلعه حسن صباح در کشورهای دیگر شناخته شده تر از ایران است. کار تبلیغی نکرده ایم و این شهر زیر ساخت می خواهد باید سرمایه گذاری بخش خصوصی را بپذیریم .

 

تصاویر مرتبط