دوشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۹

ایجاد شبکه شهرهای خواهرخوانده محور مقاومت مورد توجه کلانشهرهای ایران باشد

سرپرست اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین گفت: پیشنهاد شهرداری قزوین در حوزه بین الملل کلانشهرها ایجاد شهرهای خواهرخوانده در محور مقاومت است یعنی بین ایران، عراق، سوریه، یمن و لبنان شبکه‌ای از شهرهای خواهرخوانده شکل بگیرد تا بتوانیم بر مبنای هم افزایی، چارچوب‌های مدیریت شهری اسلامی و شاخص‌های فطری شهر اسلامی را تدوین کنیم و به اشتراک بگذاریم.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ جابر خرم نیا سرپرست اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قزوین در جلسه بررسی ظرفیت‌های بین‌المللی قزوین که با حضور شهردار قزوین، اعضای شورای اسلامی شهر و برخی از دیپلمات‌ها و مسئولان وزارت امورخارجه برگزار شد، با ارائه گزارشی از مناسبات بین المللی شهرداری قزوین گفت: در حال حاضر شهر قزوین با پنج شهر تفاهمنامه خواهرخواندگی دارد که تقریباً با توجه به تاریخ انعقاد آنها منقضی شده محسوب می‌شود، البته در برخی از این تفاهمنامه‌ها قید شده که سکوت بر موضوع تمدید دال بر این است که این تفاهمنامه‌ها برای یک دوره‌ی دیگر تمدید خواهد شود.

این مسئول ادامه داد: تفاهم نامه‌ای که با شهر کربلا داریم به دلیل برخی سیاست گذاری‌ها در عراق کمی متفاوت از  سایر تفاهم‌نامه‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط فعلی قزوین در مقایسه با سایر استان‌ها افزود: متأسفانه اصل این تفاهمنامه نزد ما نیست اما در تلاشیم، با استقرار دفتر نماینده‌ی امور خارجه در قزوین بتوانیم اصل این تفاهمنامه را دریافت کنیم.

این مسئول عنوان کرد: تعاملات قزوین با عراق مسبوق به سابقه است. چند سده قبل اقوام زیادی از قزوین به شهر کربلا مهاجرت کردند و در آنجا ساکن شدند و هم اکنون در شهر کربلا محله و خیابانی به نام قزوین نامگذاری شده است. که با استفاده از همین ظرفیت متقابلا می‌توان تحت عنوان خواهرخواندگی، خیابانی به نام کربلا در قزوین اختصاص دهیم.

خرم‌نیا با بیان اینکه، تعامل دوسویه موجب تقویت خواهر خواندگی می‌شود، افزود: تقویت پایه‌های خواهرخواندگی امری مهم در راستای توسعه‌ی استان است.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی در این زمینه عنوان کرد: به‌جز کربلا هنوز در هیچ یک از ۴ شهر دیگر زمینه‌های مشترکی میان شهر هدف و قزوین صورت نگرفته است.

او با اشاره به کمک کشورهای همسایه در امور جهادی عنوان کرد: در آخرین اتفاقی که در این مبادلات بین المللی افتاد ارسال حدودا ۳۰۰ هزار ماسک از شهر خواهر خوانده هایکوی چین به قزوین بود که بعد از تبادلات به صفر رسید، اما بعد از بهبود وضعیت کرونا در جهان بخش بین الملل تقویت و تعاملات با شهرهای خواهر خوانده از سر گرفته شد.

سرپرست اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین عنوان کرد: در اولین اتفاق سال گذشته شهردار قزوین در یک هیات کوچک به شهر دوشنبه تاجیکستان سفر کرده و در اجلاس مجمع شهرداران آسیایی شرکت کرد، البته انتظار داشتیم تحت حمایت‌های وزارت امور خارجه این هیات گسترده‌تر باشد که متأسفانه به نتیجه نرسیدیم.

وی ادامه داد: اگر این هیات بزرگتر بود طبیعتا دستاوردهای خیلی بیشتری داشت اما در همان حد هم این سفر تاثیر گذار بود و توانستیم انعکاس خوبی از آن داشته باشیم.

خرم نیا گفت: باید تلاش کنیم تا ارتباط قزوین با شهرهای خواهر خوانده در برخی موضوعات تقویت شود. در این مدت با شهر خواهرخوانده مان در چین چند تماس تلفنی برقرار شد و ایمیل‌هایی رد و بدل شد  و در نهایت با همت انجمن دوستی ایران و چین با این شهر خواهر خوانده یک جلسه ویدئوکنفرانس داشتیم که شهرهایی که در تعامل با کشور چین بودند در آن اجلاس شرکت داشتند و معاون اقتصادی مجموعه ما هم به نمایندگی از شهرداری قزوین در آن جلسه ویدئو کنفرانس سخنرانی کردند و ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و همچنین مباحث دیگری که در حوزه مدیریت شهری بود را مطرح کردند.

وی در خصوص دستاوردهای خواهر خواندگی قزوین بیان کرد: همچنین تولیدات ترجمه‌ای از محتواهای عمرانی قزوین هم صورت گرفت تا ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی استان به صورت فیلم در اختیار ذینفعان و گروه هدف قرار گیرد همانطور که پیشتر در حوزه جاده ابریشم آماده شده بود.

این مسئول ادامه داد: در ارتباط با شهر نین‌بین مصوبه شورای شهر را گرفتیم و موافقتنامه نهایی شد و منتظر شهر طرف قرار داد بودیم که خبر خوبی دادند و با موافقت این شهر، این موضوع به زودی عملی خواهد شد.

خرم نیا بیان کرد: همچنین مطالعاتی روی شهر بخارا انجام دادیم، بخارا مشابهت تاریخی به شهر قزوین دارد. قزوین مهد شاعران طنز پرداز است و بخارا هم از حیث شاعران قندپارسی‌گو بسیار غنی است. این موضوع می‌تواند برای خواهرخواندگی و رویدادهای فرهنگی که در ازبکستان است مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد اصلی شهرداری قزوین در حوزه‌ی بین الملل کلانشهرها، ایجاد شهرهای خواهرخوانده در محور مقاومت است یعنی بین ایران، عراق، سوریه، یمن و لبنان شبکه‌ای از شهرهای خواهرخوانده شکل بگیرد تا بتوانیم بر مبنای هم افزایی، چارچوب‌های مدیریت شهری اسلامی و شاخص‌های فطری شهر اسلامی را تدوین کنیم و به اشتراک بگذاریم.


سرپرست اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین افزود: ان‌شالله در این حوزه نیز از بُعد نظری و هم انعقاد تفاهم نامه وزارت امور خارجه به ما کمک کند تا رویداد خوبی شکل بگیرد و حتی این رویداد در مرکز قزوین محقق شود.

انتهای پیام/

تصاویر مرتبط