شنبه ۱۳۹۰/۰۸/۲۸

صبح امروز؛

اولين همايش ملي سرويس‌هاي بهداشتي عمومي در قزوين برگزار شد

اولين همايش ملي سرويس‌هاي بهداشتي عمومي صبح امروز با حضور قائم مقام رئيس نظام پزشکي کشور، معاون مرکز مطالعات و با برنامه ريزي شهر تهران و معاون مرکز سلامت وزارت بهداشت در سالن اجتماعات مرکز آموزش علمي – کاربردي شهرداري قزوين برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومي شهرداري قزوين، مسعود نصرتي، شهردار قزوين در ابتداي اين همايش ضمن خير مقدم به کليه حاضرين و ميهمانان گفت: در ابتدا شبکه‌هاي اجتماعي و صدا و سيما به موضوع برگزاري همايش ملي توالت در قزوين به صورت طنز پرداختند، در حالي که بعد از مدتي به عنوان يکي از ضروري‌ترين مباحث زندگي شهري مورد بحث قرار گرفت.

نصرتي با اظهار اينکه برگزاري اولين همايش ملي سرويس بهداشتي موجب تابو شکني در کل کشور است، افزود: با توجه به 400 وظيفه شهرداري‌ها در شهرها و اينکه شهر يک موجود زنده است, بنابراين بايد کليه امکانات شهري همراه با جانمايي مناسب و بر اساس طرح تفصيلي صورت گيرد وگرنه شهر يک معلول زنده است.
وي با اعلام اينکه فقدان سرويس بهداشتي مناسب در سطح شهرها موجب معلوليت شهر است, ادامه داد: عضاً مديران شهرداري از افتتاح سرويس بهداشتي در کارنامه کاري خود گريزانند.
شهردار قزوين با اعلام اينکه امروز 28 آبان ماه همايش ملي سرويس بهداشتي در قزوين هم‌زمان با 29 نوامبر – روز جهاني توالت- در کشور چين برگزار مي‌شود، بيان کرد: شهرداري قزوين وظيفه تابو شکني اين موضوع را در کشور قبول کرد.
نصرتي با اعلام اين خبر که در کشورهاي دنيا براي بحث توالت در مقطع PHP دکترا آمادگي در رشته دانشگاهي ايجاد شده است، گفت: ورود واقفين و خيرين همراهي مراجع تقليد و آيت الله العظمي مکارم شيرازي و آيت الله العظمي نوري همداني نويد خوبي براي فعاليت مديريت شهري در اين خصوص است.
وي بيان کرد: ما در شهرداري قزوين بر اساس برنامه پنج ساله که تصويب شده است و شهر قزوين را با توجه به اينکه متولي مديريت شهري آن شهرداري است، به عنوان نهاد اجتماعي و علم محور تعيين کرديم و تمام برنامه‌ها، اهداف و برنامه‌هاي زيربنايي و روبنايي را بر اين اساس تعريف کرديم.
وي ادامه داد: در حوزه تحقيق و پژوهش در شهرداري قزوين با نگاه علمي به موضوعات پرداخته مي‌شود که يکي از اين سرفصل‌ها، پرداختن به موضوعات زيست محيطي و سلامت است که بخشي از آن امروز ارائه مي‌شود.
 شهردار قزوين اضافه کرد: در سرفصل محيط زيست و سلامت، اقداماتي صورت گرفته که نتايج آن در شهر مشخص است مانند تعريض پياده‌روها، پرداختن به مناسب‌سازي محيط براي معلولان و مسيرهاي دوچرخه، همچنين افتتاح بزرگ‌ترين و مجهزترين مرکز لندفيل کشور، پرداختن به فضاي سبز و ورود در استفاده از انرژي‌هاي نو از ديگر اقدامات است.
وي عنوان کرد: در کنار اين حرکت‌هاي زيربنايي و روبنايي، پرداختن به محيط زيست و سلامت با نگاه توسعه پايدار در اولويت اقدامات شهرداري قزوين است و در کنار اين امر پرداختن به سرويس‌هاي بهداشتي عمومي از اساسي‌ترين موضوعاتي است که در تمام شهرداري‌ها و دستگاه‌هاي دولتي مورد غفلت قرار گرفته است.
نصرتي اعلام کرد: يکي از مشارکت‌کنندگان اصلي ما در اين بحث اداره کل اوقاف است، ما در مساجد و امامزاده‌ها سرويس‌هاي بهداشتي عمومي داريم و شهرداري‌ها نيز به نوعي متولي هستند، در مدارس و بيمارستان‌ها و محورهاي بين راهي نيز سرويس‌هاي بهداشتي داريم که سازمان ميراث فرهنگي نيز به نوعي متولي است.
 وي با اشاره به روز جهاني توالت توضيح داد: 19 نوامبر روز جهاني توالت است که اين همايش را در شهر قزوين برگزار مي‌کنيم، در خصوص اين همايش وقتي سه تا چهار ماه پيش اطلاع‌رساني شد.
شهردار قزوين گفت: تمام مشارکت‌کنندگان در اين همايش به اين موضوع اذعان کردند و اين همراهي صورت گرفت، يکي از وظايف اين همايش شکستن اين تابو است که شايد خيلي از کساني که متولي هستند و در جريان نيستند، بدانند که وظيفه دارند به اين مهم بپردازند.
وي عنوان کرد: ما اگر دستگاه‌هاي متولي دولتي را کنار گذاريم و در نحوه اداره سرويس‌هاي بهداشتي عمومي در سطح شهر بپذيريم که شهرداري متولي ساخت و اداره سرويس‌هاي بهداشتي عمومي است، در شهرداري که 400 نوع وظيفه را انجام مي‌دهد اين مقوله به لحاظ اهميت در کجا قرار مي‌گيرد؟ ما اگر بپذيريم شهر يک موجود زنده است پس تمام نيازها را در کنار هم به يک اندازه نياز دارد و اگر شهري تمام اين امکانات را با جانمايي مناسب در کنار هم داشت شهر به معناي واقعي زنده است و در غير اينصورت معلول زنده است.
وي يادآور شد: بايد بپذيريم در کشورهاي ديگر براي اين موضوع حتي تحصيلاتي در سطوح بالا قائل شدند و امسال نيز دوازدهمين سال است که در کشور چين اين موضوع را جشن گرفته و دستگاه‌هاي برتر را انتخاب مي‌کنند.
شهردار قزوين گفت: در نمايشگاه جانبي که در کنار اين همايش ملي برگزار شده است، اسناد تاريخي نصب شده است که حتي براي ساخت سرويس بهداشتي درخواست به نخست وزير ارسال مي‌شده است.
وي اظهار کرد: سرويس بهداشتي جزو ضرورت بوده و با همفکري با شوراي شهر قزوين در برنامه ميان مدت شروع به ساخت سرويس‌هاي بهداشتي عمومي و يا مشارکت در ساخت کرده‌ايم.
نصرتي افزود: شهر تهران با آن وسعت، 200 سرويس بهداشتي عمومي، ولي شهر قزوين با اين وسعت 30 سرويس بهداشتي عمومي دارد و در برنامه آينده ماست که هر ساله به تخصصي شدن و تجهيز سرويس‌ها و نحوه مديريت و نگهداري سرويس‌ها بپردازيم.
 وي ادامه داد: منشوري در اين همايش قرائت مي‌شود و ان‌شاءالله بيانيه‌اي که در پايان همايش به آن دست مي‌يابيم ملاک عملي شود براي تمام دستگاه‌ها در سطح کشور و قوانيني که نياز است مجلس وضع کند، البته ما کمبود آيين‌نامه و قوانين نداريم ولي مي‌شود روي اين موارد تأکيد کرد و مصوباتي که نياز است شوراهاي اسلامي شهر براي شهرها در اين خصوص وضع کنند.
شهردار قزوين با اشاره به اهميت وقف در اين حوزه اظهار کرد: پرداختن به وقف در گذشته بر اساس نيازها بود مانند ساخت مساجد و آب‌انبارها و ما اين احساس نياز را اينجا طرح کرديم و استفتاهايي نيز در اين خصوص از مراجع شده است و بايد تشويق کنيم خيران را که به امر وقف در ساخت و حفظ و نگهداري در اين موضوع بپردازند.
وي يادآور شد: چرا کشورهاي ديگر با اين دقت و برنامه روز جهاني ترتيب دادند و در اين راستا نيز موفق بودند ولي ما به اين موضوع هنوز به عنوان اولويت چندم نگاه مي‌کنيم.
نصرتي اعلام کرد: در کامبوج چهار پنجم مردم به توالت دسترسي ندارند و در جهان هر روز 4 هزار کودک به دليل مصرف آب غيربهداشتي آلوده به فاضلاب جان خود را از دست مي‌دهند.
وي خاطرنشان کرد: اميدواريم اين همايش را در سال‌هاي آينده موفق‌تر تکرار کنيم و به اصلي‌ترين نياز مردم در سطح شهر بپردازيم و اين موضوع در اولويت قرار گيرد.
پايان پيام 

تصاویر مرتبط